Для роботи з дітьми використовують картини, які
розрізняють за такими критеріями: формат (демонстраційні та роздаткові), тематика (світ природний або предметний, світ стосунків та світ
мистецтва), зміст (художні,
дидактичні, предметні, сюжетні), характер (реальне, символічне, фантастичне,
проблемно-загадкове, гумористичне зображення) та спосіб
застосування (атрибут для гри,
предмет обговорення під час спілкування, ілюстрація до літературного чи
музичного твору, дидактичний матеріал під час навчання або самопізнання
довкілля тощо).
Численні спостереження та аналіз роботи вихователів з картиною дали змогу
визначити типові помилки щодо організації процесу сприймання дітьми
картин:
1. Запитання як єдиний методичний прийом у першій частині заняття.
Дітям дошкільного віку важко перебувати тривалий час у статичному
положенні, якого потребує бесіда за запитаннями. Використання ігрових прийомів,
емоційно-образних пластичних етюдів, творчих завдань тощо активізує процес
сприймання, сприяє підвищенню його результативності.
2. Кількість запитань добирається за принципом «Чим більше, тим
краще»,
Кількість запитань за змістом картини може бути від 3-4 у молодших
дошкільнят до 8-и — у старших. Важлива не кількість запитань, а їх
різноманітність.
3. Переважна більшість запитань має репродуктивний характер, тобто є
запитаннями про очевидне.
Запитання за змістом картини мають збуджувати думку. Надмірне захоплення
ними гальмує процес мислення, зменшує інтерес до картини. Дітям подобається
відчувати себе розумними. Саме пошукова діяльність є найприроднішою для
допікільнят. Отже, не слід віддавати перевагу запитанням про очевидне навіть у
молодшому віці. Запитання потрібно ставити так, щоб дитина сама шукала
відповідь, аналізуючи побачене.
4, Вихователі здебільшого добирають типові, трафаретні запитання, пов’язані
з констатацією того, що зображено на картині, та встановленням найпростіших
зв’язків між елементами зображення.
Шаблонні, трафаретні запитання за змістом картини роблять неможливою
будь-яку ініціативу, активність та самостійність, оригінальність думки кожного
учасника заняття. У такому пасивному інтелектуальному, емоційному стані навряд
чи слід очікувати від дітей цікавих власних розповідей. Вони виявляються
спроможними лише наслідувати зразок розповіді вихователя та чекати, нудьгуючи,
закінчення заняття. Отже, поставивши мету, — активізувати інтелектуальну та мовленнєву
діяльність дітей під час сприймання картини, - потрібно
ретельно продумати першу частину заняття.
У молодшій групі внаслідок малої тривалості занять,
вікових особливостей фізичного і психічного розвитку дітей не має змоГи
проводити вступну бесіду, до того ж зміст картин для наймолодших є зазвичай
дуже простим. Достатньо звернутися до власного досвіду дітей, який пов’язаний
зі змістом картини, наприклад: «Вам подобається будувати з кубиків? Що
найчастіше ви будуєте?», «Пам’ятаєте, ми збирали осіннє листячко на
майданчику?», «Ви бачили справжнього живого півника? Розкажіть, де саме?», «Ви
тримали в руках маленьких кошенят?». Актуалізація емоційних переживань,
відповідні асоціації допоможуть дітям адекватніше сприйняти картину. Доречним
буде також відгадування загадки про головного персонажа картини, пригадування
невеличких, бажано знайомих дітям віршів, що відповідають змісту картини.
У середній групі картини за змістом стають складнішими.
Отже, мета вступної бесіди - актуалізація набутих дітьми
знань, потрібних для обговорення картини. Звернення до власного та колективного
досвіду дітей, розв’язання проблемної ситуації, близької до тієї, що відображена
на картині, лексико-граматичні вправи на добір слів певного лексичного
поля, - ці та інші методичні прийоми підготують дітей до сприйняття
і розуміння каптиніт Зміст, тематика картин, що використовують на заняттях
у старшій групі дошкільного закладу, повинні мати більш
пізнавальний та естетичний акцент. У вступній бесіді доречною буде
узагальнювальна розмова про пори року, життя тварин, людські стосунки тощо,
тобто те, що налаштовує дітей на сприймання картини. Звернення до власного досвіду
дітей, участь у полілозі з теми заняття, лексико-граматичні вправи також
активізують мисленнєву й мовленнєву діяльність дошкільнят, спонукають їх до
вияву ініціативи.
Вдалим прийомом навчання розповіді є бесіда, що відбувається після
самостійного розглядання картини дітьми. Основну групу запитань, яку вихователь
готує заздалегідь, становлять запитання про загальний зміст, характер картини,
ті, що стосуються опису, характерних дій головних персонажів картини, а також
запитання, спрямовані на аналіз емоційного стану, засобів вираження експресії,
на естетичну оцінку зображеного.
Багатьом педагогам буває важко уникнути типових помилок під час
керування розповіддю дітей.Проаналізуємо основні помилки.
1. Розповідь, складена вихователем, уважається прикладом для наслідування,
тому що діти слухають її 6-7 разів.
Нерідко вихователі помилково замінюють поняття «мовленнє-ш активність»
вужчим за змістом поняттям «говоріння», примушуючи Іітей на занятті бездумно
повторювати, проговорювати готові тексти ,’слова, фрази) для забезпечення
«високого рівня мовленнєвої активності». Проте, як доводять науковці,
опанування рідної мови, формування мовленнєвих умінь можливе лише за активної,
тобто самостійної, свідомої мовленнєвої практики для виявлення людської
індивідуальності. Отже, завдання вихователя полягає в тому, щоб, орієнтуючи,
допомагаючи та підтримуючи, дати змогу кожній дитині розповісти по-своєму,
виявити через самостійне мовлення своє «Я».
2. Педагоги прагнуть, щоб дитина у своїй розповіді відтворювала зміст
усієї картини.
Предметна, а тим більше сюжетна картина, має таку велику кількість
елементів, нюансів, що розповіді про кожен із них і всю картину в цілому можуть
бути різноманітними й неповторними. Проте нерідко вихователі вимагають повного
опису картини, чого дитина через свою непідготовленість ще неспроможна зробити.
Тому дитина й повторює зразок розповіді вихователя. На нашу думку, у другій
частині заняття спочатку потрібно складати розповіді про окремі блоки, частини,
деталі картини за ініціативою дітей: «Про що 6 ти хотів розповісти?» чи
«Можливо, ти хотів би розповісти про маленьке кошеня?». Потім можна
запропонувати скласти колективну чи індивідуальну розповідь, що відображає
загальний зміст картини. За таких умов кожна дитина сама обирає для себе
завдання, а не виконує нав’язане вихователем .
3, Вихователі припускаються помилки, втручаючись у розповідь
дитини, вважаючи, що таким чином можна позбавити її самостійності.
Одним із найважливіших принципів організації навчальної діяльності, який
впливає на її продуктивність, результативність, є принцип успішності. Сутність
його полягає в тому, що кожна дитина, навчаючись, має відчувати свою успішність
(тоді вона робитиме це з бажанням). Відчуття успішності зумовлюється багатьма
чинниками, зокрема відповідністю завдання можливостям дитини, а також
тактовним, ненав’язливим керуванням дитячими діями з боку дорослих. Відчуваючи
доброзичливу підтримку, зацікавленість, дитина поводить себе впевненіше, охоче
приймає допомогу вихователя.
4. У керуванні розповіддю за змістом картини вихователі не виходять
за межі зображеного, мало використовують словесну творчість.
Виконання творчих завдань, складання віртуальних діалогів у першій частині
заняття доповнює розповіді дітей цікавими подробицями, оригінальними сюжетними
лініями. Якщо діти відчувають труднощі у виконанні творчих завдань, спочатку
можна запропонувати колективне складання сюжету, поки діти не виявлять
готовність до самостійного виконання завдань такого типу. Мовленнєво-творча
діяльність під час розповіді за змістом картини робить заняття радісними і
цікавими, сприяє розвитку уяви, творчого мислення й мовлення. Збереження, запис
розповідей із подальшим оформленням у вигляді книжечки, альбому, листівки
тощо є додатковим стимулом їхньої активності.
Немає коментарів:
Дописати коментар