З народження, та що там з народження , ще в утробі, кожна дитина має
індивідуальним природним темпераментом. Він проявляється у всіх областях: у
швидкості мислення, мовлення, міміці, рухливості, манері спілкування, у виборі
ігор. Те, що закладено природою, практично неможливо змінити. І в той же час
темперамент можна навчитися контролювати. Як відомо, всього є чотири групи
темпераменту людей: меланхолік, флегматик, холерик і сангвінік.
Темперамент обумовлений швидкістю і силою реакції нервової системи на різного
роду подразники. Наприклад, на інтонацію голосу матері, мокрі пелюшки, почуття
голоду, біль у шлунку, власні бажання. Згодом одним з таких подразників
виступають ігри, в які дитина грає. Правильно підібрана гра не тільки сприяє
веселому настрою, але й виробляє у крихти певні навички, розвиває, вчить
малюка. Так, гіперактивних крихт з допомогою ігор можна навчити стримувати свої
емоції, а сором'язливих - не боятися всього нового. У повільних в процесі гри
не складе труднощів виробити швидкість реакції, і так далі і тому подібне.
Головне - підібрати гру, яка допоможе розвинути слабкі сторони темпераменту,
але при цьому не «задавити» сильні.
Дитина - меланхолік
Відмінною особливістю дітей цього типу є замкнутість, нерішучість і
помисливість. Ця дитина природжений песиміст, він постійно чимось незадоволений
і рідко видає позитивні емоції. Меланхолік наполегливо вимагає уваги до своєї
персони і проявляє невдоволення, якщо батьки просять його пограти самостійно,
часто ниє, пхикає або кричить на весь голос. Діти цього типу не відчувають
потреби в іграх. Вони цілком комфортно себе почувають в товаристві батьків,
бабусь і дідусів.
Можливі проблеми:Дитина - меланхолік не любить нововведень. Нову гру
він сприймає насторожено. Йому потрібен час, щоб звикнути до змін і прийняти
їх. Такий малюк не вміє програвати. Зазнавши поразки, він обов'язково закотить
концерт. Крім того, після програшу він втратить до гри будь-який інтерес і
більше не захоче в неї грати.
У що грати:Меланхолікові потрібно вчитися самостійності і сміливості.
Для цього як не можна краще підійдуть гри «із секретом», які дають потужний
імпульс до отримання нової інформації та досягненню мети. Найпоширенішим
прикладом ігор «із секретом» є матрьошки, іграшки, що видають різні звуки і
трансформери. Заохочуйте прагнення меланхоліка розібрати іграшку, подивитися,
що у неї всередині, зробити з декількох іграшок одну. Малюкові такого складу не
можна наказувати. Негативні оцінки того, що він робить, приведуть до того, що
чадо замкнеться і «вийде» з гри. Не наполягайте, щоб меланхолік дотримувався
правил. Нехай грає так, як йому подобається. Всі нововведення вносите
поступово, демонструючи дитині нові можливості знайомій йому іграшки. У
помірних дозах позитивний ефект дають агресивні іграшки (пістолети, солдатики,
танки, гармати). Меланхолікові бажано купувати іграшки, доступні її віку, але з
розрахунком «на найближче майбутнє».
Дитина - флегматик
З цією дитиною батьки зазвичай не знають проблем. Він багато спить, вміє
грати один, рідко закочує істерики і практично не вимагає до себе уваги.
Дитина-флегматик повільний, стриманий, розважливий, не часто демонструє
оточуючим свої емоції і не любить ризикувати. Флегматик обожнює спокійні ігри і
намагається завжди триматися в тіні. Він особливо не нервує через програш і не
радіє бурхливо виграшу. Діти цього типу обожнюють фантазувати. Найчастіше вони
грають у своїй уяві.
Можливі проблеми:Флегматик грає в будь-які ігри, які йому пропонують
однолітки чи батьки, практично він ніколи не проявляє живого інтересу до гри і
не захоплюється процесом. Його взагалі складно чимось захопити. Створюється
враження, що він як би пливе за течією і живе так, як йому нав'язують оточуючі.
В душі флегматик може протестувати проти такого стану речей, але в нього не
вистачає сміливості висловити свою думку і піти наперекір.
У що грати :Щоб підвищити самооцінку флегматика і виробити
впевненість у собі, слід з особливою обережністю ставитися до ігор, в яких
дитину може чекати поразки. Перш ніж навчити флегматика програвати, необхідно
викликати в нього інтерес до ігор взагалі. Виробити швидкість реакції
допоможуть ігри, які вимагають руху. Для цих цілей підійдуть будь-які
великомасштабні іграшки: куби-вкладиші, великі машинки, ляльки, візки,
спортивні снаряди. Такі великі, що утворять середовище предмети в грі дитини
корисні не тільки як засіб вільної фантазійної організації ігрового простору,
але і як засіб, що спонукає малюка до великої рухливості, різноманітності
рухів.
Навчити флегматика відкрито виражати свої емоції можна за допомогою
ігор-діалогів. Цінність цих ігор полягає в тому, що вони висувають вимоги до
активізації емоційно-розумових процесів: єдності слова, дії, думки і уяви.
Гра-діалог виховує вміння слухати і чути, уміння зосереджувати увагу на змісті
розмови, доповнювати сказане, висловлювати свою думку і висловлювати емоції.
Гра-діалог може бути як рухомий, так і спокійною. Найпоширенішим її прикладом є
різні сюжетно-рольові ігри.
Дитина - холерик
Спокійним цієї дитини ніяк не назвеш. З перших днів життя холерик постійно
нагадує про себе голосним плачем і ні на хвилину не дає батькам розслабитися.
Він легко збуджується і довго не може заспокоїтися. Холерик воліє гучні ігри та
пустощі. Все це супроводжується шумовим оформленням, яке він сам і видає.
Навіть складаючи пазли, мозаїку, холерик буде голосно коментувати свої дії (чи
дії персонажів на картинці). Холерика чути здалеку: він говорить багато, швидко
і голосно. З раннього дитинства він вміє працювати на публіку і постійно має
потребу в глядачах.
Можливі проблеми:Дитина -холерик часто порушує правила гри. Він швидко
схоплює нову інформацію і так само швидко її забуває. Він не любить і не вміє
грати на самоті. Йому важливо, щоб хтось бачив, як у нього добре виходить.
Холерик запальний, він часто провокує конфліктні ситуації з однолітками і
батьками.
У що грати:Навчити таку дитину грати самостійно можна за
допомогою вигаданих глядачів - ляльок, м'яких іграшок. А знизити збудливість,
заспокоїти і направити його б'є через край енергію в мирне русло можна за
допомогою інтелектуальних ігор, що вимагають прийняття рішення. Прикладом таких
ігор для самих маленьких є всілякі фігурки-вкладиші. Навчити дитину
запам'ятовувати і виконувати певні правила (порядок і послідовність дій) можна
за допомогою ігор з яскравим фіналом. Холерику нецікаво просто так катати
машинку або качати ляльку. Йому в будь-якій грі важливий не процес, а кінцевий
результат. Дитина повинна знати, заради чого він дотримується правил. Діти
цього типу виявляють до гри інтерес тільки в тому випадку, якщо знають, до чого
прагнуть. Крім того, холерик, як правило, байдужий до ігор, цілю яких є
творення чого-небудь. Кубики і конструктор він у кращому випадку розкидає по
хаті. А ось настільний футбол, хокей, більярд можуть надовго захопити такого
малюка.
Дитина - сангвінік
Це самий «ігровий» темперамент. Сангвініки мають вродженої здатністю грати
і агітувати до гри всіх навколо. Цей малюк природжений оптиміст і життєлюб. Він
неймовірно цікавий, постійно потребує нових вражень, любить ризикувати і у
відповідальні моменти вміє збиратися і концентрувати свою увагу.
Дитина-сангвінік виявляє величезний інтерес до всього, що його оточує. Він
чудово сходиться з однолітками, швидко адаптується в незнайомому місці і
миттєво засвоює нову інформацію. Такий малюк не злопам'ятний, швидко прощає і
забуває образу.
Можливі проблеми:захопившись якоюсь справою, малюк не може правильно
розрахувати сили, швидко втомлюється від одноманітності і часто міняє обридлі
заняття. Він не здатний тривалий час утримувати свою увагу на одній грі. Якщо у
сангвініка щось не виходить, він не буде розбудовуватися і добиватися
поставленої мети. Він надійде простіше - змінить мету. Сангвінік не здатний
боротися, йому не вистачає завзятості. Він бере лише те, що дається йому без
зусиль.
У що грати:Щоб оптимізм і життєрадісність сангвініка не переросли
в легковажність і непостійність, треба вчити його терпляче добиватися
поставлених цілей. Для цього підійдуть іграшки-трансформери, які мають безліч
варіацій і вимагають тривалої концентрації уваги. Найменшим підійдуть
брязкальця і пірамідки, на які можна вдягати і знімати деталі. Дітям постарше
сподобаються так звані маніпуляторних гри: різні види конструкторів, іграшки,
що представляють собою зменшені копії дорослих речей (інструменти, моделі
побутової техніки). Гарні також електронні іграшки. Завдання батьків постійно
«підливати масла у вогонь», підігріваючи інтерес дитини до іграшки, подаючи
йому нові ідеї, відкриваючи новий погляд на стару іграшку. Як тільки ви бачите,
що малюк збирається залишити гру, покажіть йому її нові можливості. Ваше
завдання - навчити сангвініка якомога довше грати з однією і тією ж іграшкою.
Немає коментарів:
Дописати коментар