Консультація для вихователів
«Город на підвіконні»
Город на підвіконні в дитячому саду сприяє розвитку
допитливості й спостережливості в дітей, це допомагає краще пізнати рослинну
життя. Він здатний розширити уявлення дітей про рослини, живих організмів, про умови, необхідні для росту і розвитку, розвивати етичне почуття,
вміння радіти красі вирощуваних рослин і результатом своєї праці.
Дуже важливо, щоб діти активно брали участь у посадці
та подальшому догляді за рослинами.. Город на підвіконні насамперед повинен
допомагати в розвитку дітей. Тому для вихованців молодших груп доцільно
висаджувати велике насіння, ніж для
вихованців середніх і старших груп. Так у молодших групах достатньо 1 - 2 виду
рослини для посадки, в середніх - 2 - 3, у старших до 5.
Пропонується приблизний перелік
рослин для посадки: цибуля-ріпка, часточки часнику, коренеплоди буряка, петрушки,
селери. Все, що проросте, потрібно використовувати як вітамінну добавку до
обіду. Можна вирощувати по 1-2 примірники кімнатних сортів огірка, томата,
горошку.
За рослинами повинні йти регулярні спостереження з
фіксацією результатів в щоденнику. У молодших групах вихователь замальовує або
фотографує зміни. У середніх - діти допомагають (наприклад, вихователь малює
цибулину, а дитина - зелене листя). У старших групах результати спостережень діти
замальовують. Така робота розвиває спостережливість, привчає уважно вдивлятися
в навколишню природу, встановлювати послідовність і зв'язок явищ, їх причини.
Вирощуючи, доглядаючи за рослинами, діти спостерігають
за тим, які з них ростуть швидше, порівнюють форму і колір листя, розглядають
їх через лупу, визначають умови, необхідні для росту і розвитку рослин, тому це
ще й чудовий послідовний матеріал.
Ще рекомендується проводити дослідницьку
діяльність, проводити цікаві досліди і експерименти,
вони спонукають дітей до самостійного пошуку причин, способів дії, прояву творчості,
підтримують у дітей ініціативу, кмітливість,
критичність і самостійність. Доцільно відвести місце для лабораторії, де
рослини будуть висаджуватися різними способами: між двома площинами у вату, в
камені. Можна висаджувати цибулини, створюючи для них різні умови: для однієї -
тепло, воду, світло; для іншого - тепло, воду, темряву; для третьої - холод,
воду, світло. Організовуючи такий дослід і проводячи з дітьми регулярні щотижневі
спостереження за проростанням цибулі з наступним фіксуванням результатів з
допомогою малюнків в календарі, вихователь досягає дуже багато - на конкретному
прикладі переконує дітей у значимості окремих факторів зовнішнього середовища
для росту та розвитку рослин.
Для спостереження за весняними змінами в житті рослин
в групу добре принести гілочки дерев. Для молодших груп - гілочки одного дерева
(для спостереження за бруньками і листям). Для середніх груп - гілочки двох
дерев (добре відомих дітям і легко помітних зовні). Для старших - гілки декількох порід (ростуть на території
дитячого садка).
Робота по організації городу
на вікні буде успішнішою, якщо її проводити поетапно.
1. Посадка рослин, виготовлення таблиць-покажчиків з назвами і датою посадки.
Знайомство дітей з алгоритмом по догляду за рослинами. Підбір художньої
літератури про посаджені рослини: приказки, вірші, казки, загадки.
2. Спостереження за ростом рослин, проведення дослідів, експериментів.
Результати фіксуються в щоденнику. Створення колекції насіння овочевих культур,
популярних в нашому регіоні. Знайомство з художньою літературою, створення
картотеки художнього слова, розглядання ілюстрацій, проведення бесід, ігор.
3. Аналіз і узагальнення результатів, отриманих у процесі дослідницької
діяльності дітей. Оформлення виставки малюнків «Від насінини до паростку».
Складання розповідей про те, як доглядати за рослинами.
Така робота, що проводиться регулярно, починаючи з
молодших груп, володіє великими виховно-освітніми можливостями.
Немає коментарів:
Дописати коментар