Значення оцінки у формуванні трудових
навичок
Ставлення дітей до трудових доручень
значною мірою залежить від характеру педагогічної оцінки, яку дає дорослий.
Правильна педагогічна оцінка може посилювати почуття радості в разі успіху і
послабити негативні емоції при невдачі.
На перших етапах засвоєння певних дій чи
правил ми вживаємо розгорнуті судження.
Скажімо: «Дуже добре, Олю, що ти
самостійно визначила, які кімнатні рослини треба полити, і зробила це
правильно. Ти дуже старанно працювала й нікуди не відходила, доки не закінчила
роботу. Якби рослини вміли говорити, то сказали б: «Яка турботлива дівчинка!
Дякуємо!»
Під час виконання колективних трудових
доручень особливу увагу звертаємо на те, як діти керувалися правилами
співробітництва. Наприклад; «Олег і Сашко сьогодні працювали як справжні друзі.
Швидко домовилися, хто і що робитиме, допомагали один одному, тому вчасно і
правильно підготували столи до обіду».
Свою доброзичливість, задоволення чи
подив намагаємося передавати не лише словами, але й мімікою, інтонацією,
поглядом тощо. Щира радість дорослих за щонайменший успіх дитини посилює її
позитивні емоції. А позитивна оцінка в присутності інших дітей додає радісних
переживань дітям, чия поведінка заслуговує схвалення, і опосередковано впливає
на однолітків. Ми обов'язково звертає¬мо увагу дитини на те, що у неї вже добре
виходить, а чого треба вчитися, не протиставляючи її досягнення результатам
праці інших дітей, щоб не принижувати гідність одних і не викликати зверхність
у інших.
До невдач дітей ставимося терпляче, якщо
вони зумовлені недостатньо розвиненими вміннями, намагаємося заохотити дитину і
допомогти в її власному розвиткові.
Наприклад: «Не сумуй, Марійко, коли
чогось навчаєшся, то не відразу виходить. Давай я тобі ще раз покажу. Ти зможеш
зробити краще».
Для того, щоб словесні оцінки лишалися
стимулом, їх потрібно урізноманітнювати. Із цією метою ми використовуємо
народні прислів'я та приказки. Для констатації набутих умінь, бажання
працювати, незалежного темпу знадобляться такі вирази: «Де вмілі руки і охота,
там скора робота», «Старається, як мурашка», «Хто багато робить, той багато
вміє», «Землю сонце прикрашає, а праця людину», «Маленька бджілка, а й та
працює», «Добрий початок — половина діла», «Робить, як мокре горить», «Умілому
усяка робота легка», «Силою не хвались — краще трудись», «Добре у світі жити
тому, хто працьовитий».
Коли ж хтось із дітей часто
відволікається під час роботи, не називаючи його імені, можна сказати: «Будеш
трудиться — будеш кормиться», «Хочеш їсти калачі — не сиди на печі», «У доброго
хазяїна й соломинка не пропаде, а у дурного хазяїна й колесо з воза украдуть»,
«Коли став до роботи то байдики не бити», «На дерево дивись, як родить, а на
людину, як робить», «Праця людину годує, а лінь марнує», «Кожна пташка своїм
носиком живе», «Без роботи й день роком видається», «Лінивому все ніколи», «Хто
нічого не робить, той ніколи не має часу», «Без праці нічого не зробити», «Від
дощу земля зеленіє — від праці народ багатіє», «Під лежачий камінь вода не
тече».
У ході оволодіння дітьми новими
трудовими навичками звертаємо їхню увагу на те, що вміння самі собою не
з'являються: «Доки не впріти, доти не вміти», «Не кажи — не вмію, а кажи —
навчусь», «У невмілого й руки не болять», «Треба нахилитися, щоб з криниці води
напитися», «Не святі горшки ліплять, а прості люди», «Не одяг красить людину, а
добрі діла», «Для всякого діла потрібні знання», «Кожний майстер колись був
невмілий». А прислів'я «Зробив діло — гуляй сміло» є влучним акордом для
завершення трудового доручення.
Немає коментарів:
Дописати коментар