Блог методиста, вихователя, психолога Кондрат'євої Наталії Миколаївни

25.06.17

Як обладнати робоче місце  вихователя в дошкільному навчальному закладі?

Обладнання та насичення групової кімнати в першу чергу повинно бути  направлено на всебічний розвиток дітей, реалізацію завдань предметно-ігрової діяльності дошкільників.  Для вихователя дитячого садка робочим місцем є вся групова кімната. Проте для забезпечення ефективної педагогічної діяльності самого педагога ніяк не можемо не говорити про оснащення робочого місця самого вихователя. Адже  правильно організувати його, означає подбати про такий добір і розміщення предметів, посібників, засобів, знарядь, необхідних для реалізації освітніх завдань розвитку, навчання та виховання дошкільників, щоб забезпечити максимальну зручність у користуванні ними, високу продуктивність педагогічної праці. Устаткування   робочого місця вихователя має бути ретельно продумано, зорієнтовано на обох вихователів, що працюють на групі.  Тому у кожній віковій групі створюється мікропедкабінет, де накопичується і систематизується весь дидактичний, наочний матеріал для організації пізнавально-розвивальної діяльності з дітьми відповідного дошкільного віку.
Для мікропедкабінету вихователя доцільно мати шафу, Бажано, щоб вона була закрита і розміщена так, щоб якогомога менше займала корисної площі, передбаченої для предметно-ігрової діяльності малят, чи, за наявності умов, розташовувалась в спальні.
Найперше, що повинен мати вихователь на робочому  місці, це  обов’язковий склад документів, визначений «Примірною інструкцією з діловодства у дошкільних навчальних закладах» (Лист Міністерства освіти і науки , молоді та спорту України 29.10.2012  № 1/9-786 «Про зміну порядку ведення діловодства у дошкільних навчальних закладах»): Книгу відомостей про дітей та їхніх батьків, Журнал обліку щоденного відвідування групи дітьми, Листок здоров’я дітей, Календарний план роботи, Картотеку дидактичних ігор, методичних розробок  (конспекти різних видів роботи з дітьми  тощо).


Проте, як свідчить практика, для ефективної педагогічної діяльності вихователя необхідна чимала кількість інших  матеріалів: програм, довідкової, методичної, енциклопедичної, художньої дитячої літератури, навчально-методичних посібників, методичних розробок, конспектів чи сценаріїв занять, методичних рекомендацій,  дидактичних ігор, технічних засобів навчання тощо.
Насамперед мікропедкабінет вихователя повинен містити  інструкції з охорони праці та техніки безпеки:
посадова інструкція
інструкція по ПБ
інструкція по ТБ
Необхідно мати  копії нормативно-правових документів  чи витягів з документів, що регламентують організацію освітнього процесу з дошкільниками, планування освітньої роботи з дітьми, забезпечення нормативної моделі якості життєдіяльності дитини в дошкільному навчальному закладі, розвиток дошкільної освіти. Обов’язковою умовою є наявність  Базового компоненту дошкільної освіти - Державного стандарту дошкільної освіти України, діючої Програми та методичних рекомендацій до неї. Якщо в дошкільному закладі, крім державної програми  використовуються додаткові комплексні, парціальні, регіональні програми, наявність цих програм також є обов’язковими в наповнюваності мікропедкабінетів вихователя.
Сьогодні  сучасне технічне оснащення  більшості дошкільних навчальних закладів надає можливість вихователям-методистам забезпечувати педагогічних працівників Витягами з річного плану роботи дошкільного навчального закладу. Тому  мікропедкабінет  вихователя  може містити такий Витяг з Річного плану, де вказано наукову-методичну проблему, за якою працює дошкільний заклад, пріоритетні напрями роботи на навчальний рік, тематика засідань педагогічної ради, семінарів, семінарів-практикумів, консультацій, колективного перегляду,  масових свят та розваг спортивного та музично-естетичного циклу, масових форм роботи з батьками, різноманітних конкурсів, оглядів, виставок з зазначенням терміну проведення та відповідальних.
Кожний вихователь прагне мати під рукою методичну, довідкову, енциклопедичну літературу, навчально - наочні посібники, настільно-друковані дидактичні ігри, дидактичні ігри виготовлені власноруч.  Враховуючи те, що більшість педагогів організовує діяльність з дітьми за технологією блочно-тематичного планування, навчально-методичні посібники, демонстраційний та роздатковий дидактичний матеріал, дидактичні ігри, художньо-мовленнєвий матеріал, напрацьований матеріал з досвіду роботи доцільно систематизувати за тематикою блоків та підтемами тижнів, наприклад:  «Дитячий садок», «Світ навколо тебе», «Щедра осінь ходить по землі», «Велике і маленьке», «Дім під дахом голубим», «Сторінками пізньої осені», «Ігри, іграшки, забави», «Зимовий вернісаж», «Ой весела в нас зима», «Добре - погано», «Таємниці світу техніки», « Мозаїка професій», «Моя сім'я,  моя родин», «Подорож у світ мистецтва», «Малятам про тварин», «Весняний калейдоскоп», «Книжковий дивограй», «Світ крилатих» тощо. Проте нерідко навчально-методичні посібники та дидактичні ігри  носять поліфункціональний характер, тож для зручності користування, про це зазначається в картотеці.
Мікропедкабінет вихователя може містити теки з державною символікою і з символікою дошкільного навчального закладу (гімн, герб, прапор, емблема, логотип) та групи (емблема, девіз, правила групи).
Оскільки, сучасні часописи друкують численну кількість цікавих методичних доробок, сценаріїв, методичних порад та рекомендацій з різних проблем розвитку і освіти дошкільників, педагоги намагаються накопичувати такий матеріал в своїх мікропедкабінетах.
До накопичувальних тек за напрямками вихователями можуть добиратись журнальні статті всеукраїнських часописів з методичними рекомендаціями; цікаві, перспективні методичні розробки педагогів дошкільних навчальних закладів України; конспекти, сценарії, плани проведення окремих форм роботи з дошкільниками з власного досвіду роботи; довідковий та художньо-мовленнєвий, ілюстративний матеріал; доцільно вказувати перелік авторських програм, технологій,  авторів та тематику перспективного педагогічного досвіду.
Педагогічна діяльність педагога в сучасному дошкільному закладі сьогодні неможлива без сучасних технічних засобів. Виходячи з умов, для використання в освітньому процесі на сьогодні в своєму арсеналі  вихователі можуть мати сучасні портативні радіоприймачі з виходом на флешку, магнітофони, музичні центри, DVD, телевізори, ноутбуки,  цифрові фотоапарати, відеокамери, мультимедійні проектори, фліпчарти тощо. Наявність технічних засобів в мікропедкабінеті передбачає і наявність аудіо, відео  записів художніх та музичних творів для слухання та музичного супроводу фізкультхвилинок, вправ-релаксацій, вправ-емпатій, психологічних етюдів; мультфільмів; електронних презентацій для дітей  за темами блоків та батьків.
Для зручності користування обома вихователями, доцільно мати перелік майна і документації робочого місця вихователя, картотеку навчально-методичної і довідкової літератури, картотеку навчально-наочних посібників  та дидактичних ігор, переліку аудіо, відео  записів художніх та музичних творів для слухання та музичного супроводу фізкультхвилинок, вправ-релаксацій, вправ-емпатій, психологічних етюдів; мультфільмів; електронних презентацій для дітей та батьків з  зазначенням місця зберігання.
Каталог про зміст мікрометодкабінету краще створити відповідно за темами блоку і темами  тижня, де вказати наявність відповідної методичної літератури, художньої дитячої літератури, дидактичних ігор, демонстраційного і роздаткового матеріалів, навчально-методичних посібників. методичних розробок, мультимедійних презентацій тощо.
На тему створення розвивального середовища  в групових приміщеннях опубліковано чимало статей та методичних рекомендацій. Варто зазначити, що обладнувати та наповнювати  осередки  групового приміщення слід згідно з Типовим переліком обов’язкового обладнання, навчально-наочних посібників та іграшок дошкільного навчального закладу (наказ МОН України від 11 вересня 2002 року № 509) та методичними рекомендаціями «Підбір і використання іграшок для дітей дошкільного віку в дошкільних навчальних закладах (лист МОН України від 18 липня 2008 року №1/9-470)», «Підбір і використання іграшок для дітей раннього віку в дошкільних навчальних закладах» (лист Міністерства освіти і науки України від 17 березня 2006р. №1/9-153). Корисним буде взяти до уваги посібник К.Крутій «Освітній простір дошкільного навчального закладу» ч.1,ч.2. Запоріжжя. ЛІПС.2009р.  та орієнтовну структуру підготовки до нового навчального року предметно-ігрового середовища з досвіду роботи педагогічного колективу дошкільного навчального закладу №256 «Теремок» міста Києва за статтями:
-         Галяпа М. «Реалізація права дитини на свободу та вільний розвиток» // журнал «Вихователь-методист» №0/2008. С. 50-60.
-         Галяпа М. «Забезпечити  вільний розвиток найменших» // журнал «Вихователь-методист» №1/2009. С. 63-66.
До перспективного плану розвитку мікропедкабінету вихователі можуть включати наступні напрямки:
-         організаційна робота щодо підготовки до нового навчального року
-         освітньо-методична робота (оновлення тематичних добірок за темами пізнавального блоку; підбір методичних статей, розробка занять, виховних заходів; розробка матеріалів до стендів, куточків; робота щодо систематизації матеріалів; розробка мультимедійних презентацій до занять)
-         удосконалення матеріально-технічної бази (поповнення мікропедкабінету дидактичною, довідковою, методичною, дитячою літературою; оновлення стендів змінної інформації; придбання методичного забезпечення; придбання ІКТ засобів )
-         бібліографічна робота (створення систематизації і оновлення карток  каталогу мікропедкабінету)







Немає коментарів:

Дописати коментар