Як тільки ми промовляємо слово "Козак" - одразу в нашій уяві виникає
безкрайній степ, куди тільки дістане око – крізь духмяні трави, серед цього
дива степом, підіймаючи куряву пилу, скаче на булатному коні – лицар! Статний
чоловік у синій свитці, підперезаний жовтим вишитим шовковим поясом, у постолах;
на голові— гостра шапка зі смушевою околицею китицею на вершечку; над
блакитними очима, кошлаті брови; з рота стирчить коротенька люлечка -
носогрійка.
Ось перелік
звичаїв та традицій козаків. За
основу взято цю публікацію. Звичаї та традиції козаків.
Статус
козака
Існує досить поширена думка, що в запорозькі козаки приймали всіх, хто
приходив на Січ і вмів перехреститися та сказати, що вірує в Бога. Проте це не
так. Щоб стати справжнім козаком, слід було пройти дуже нелегку школу навчання
й скласти суворі іспити, які витримували не всі, тож не всі й ставали козаками.
Статус
молодика та джури
Новачок, незалежно від віку, приймався спочатку в «молодики». Молодик сім
років учився фехтувати, влучно стріляти, «реп'яхом» на коні сидіти, виконувати
гопак, який колись був не танцем, а різновидом бойового мистецтва, що полягав у
вмінні вести бій найперше ногами з багатьма суперниками. Крім того, козак
розвивав у собі силу й спритність. Керували навчанням досвідчені воїни й
полководці, при яких юнаки служили джурами.
Освіта
Козак мав не тільки бути неперевершеним воїном, а й так само добре знати грамоту, основи астрономії, медицини. Більш талановиті навчалися ще й основам дипломатії, вивчали іноземні мови, оскільки у невтомній боротьбі доводилося бувати у різних країнах.
Козак мав не тільки бути неперевершеним воїном, а й так само добре знати грамоту, основи астрономії, медицини. Більш талановиті навчалися ще й основам дипломатії, вивчали іноземні мови, оскільки у невтомній боротьбі доводилося бувати у різних країнах.
Іспит на
звання запорожця
Лише після успішного навчання майбутній козак допускався до іспиту на
звання запорожця. Такий іспит мав напівжартівливий характер. Спочатку юнак мав
з'їсти миску дуже наперченого борщу і випити кварту горілки, опісля чого пройти
по колоді, перекинутій між скелями на березі Дніпра, і не впасти у воду.
Наступне випробування — подолати всі пороги, пливучи човном по Дніпру проти
течії. На завершення молодик, осідлавши необ'їждженого коня задом наперед, без
сідла й вуздечки мав проскакати по степу й благополучно повернутися.
Родина та
виховання козака
Мати і батько залишалися «іконами», без дозволу яких діти не сміли навіть
приступити до роботи. Неповага до батьків була ледве чи не гріхом
смертним, а про весілля без батьківської згоди молоді люди навіть подумати не
могли.
Жінка козака
По поведінці жінки оцінювався сам козак. Чоловік не втручався у справи жінки, а жінка – у справи чоловіка. Обов'язки були строго розмежовані і займатися чоловікові жіночою справою було ганьбою.
Жінка незалежно від свого статусу в сім'ї була нейпершою людиною для захисту, тому, що вона – майбутнє козацького роду.
По поведінці жінки оцінювався сам козак. Чоловік не втручався у справи жінки, а жінка – у справи чоловіка. Обов'язки були строго розмежовані і займатися чоловікові жіночою справою було ганьбою.
Жінка незалежно від свого статусу в сім'ї була нейпершою людиною для захисту, тому, що вона – майбутнє козацького роду.
Самітники
козаки
Козаки нерідко залишалися холостяками. Холостяцькому життю «сприяли» постійні війни – люди просто не встигали створити сім'ю. Ті ж, хто віддавав перевагу розпусті, а не сімейному життю, якщо були спіймані «на гарячому», каралися.
Були й ті козаки, які брали обітницю безшлюбності, цілком віддаючи себе військовій службі. Такі люди виховували чужих дітей – майбутніх козаків – «всім світом». Поява перших зубів у дитини, перші його слова, перші кроки викликали бурю захоплення у загартованих десятками, а то й сотнями боїв воїнів.
Козаки нерідко залишалися холостяками. Холостяцькому життю «сприяли» постійні війни – люди просто не встигали створити сім'ю. Ті ж, хто віддавав перевагу розпусті, а не сімейному життю, якщо були спіймані «на гарячому», каралися.
Були й ті козаки, які брали обітницю безшлюбності, цілком віддаючи себе військовій службі. Такі люди виховували чужих дітей – майбутніх козаків – «всім світом». Поява перших зубів у дитини, перші його слова, перші кроки викликали бурю захоплення у загартованих десятками, а то й сотнями боїв воїнів.
Народження
сина у козака
Народження хлопчика для козака – справжня радість... І справжнє горе для
матері. Хлопчик – значить воїн за замовчуванням. І подарунки йому були
відповідні: рушниці, ножі, порох, лук і стріли. Як тільки у дитини прорізався
перший зуб, його несли до церкви на молебень. Часто у цих малюків першими
словами були не «мама» чи «тато», а «пу» і «но» – команда стріляти і наказ коню
рухатися вперед.
Ставлення до
старших
Не важливо, хто перед козаком – старий жебрак або старий отаман, повага до прожитого життя залишалась однаково високою. Розуміючи, що вік бере своє, і людина вже об'єктивно не здатна виконати ту чи іншу роботу, молодші козаки завжди і в усьому допомагали старшим односельцям. При них вони ставали більш стриманими, дбайливішими. Якщо старий заходив у будинок або на збори, козаки вставали, а зустрічаючи старого на вулиці – кланялися.
Не важливо, хто перед козаком – старий жебрак або старий отаман, повага до прожитого життя залишалась однаково високою. Розуміючи, що вік бере своє, і людина вже об'єктивно не здатна виконати ту чи іншу роботу, молодші козаки завжди і в усьому допомагали старшим односельцям. При них вони ставали більш стриманими, дбайливішими. Якщо старий заходив у будинок або на збори, козаки вставали, а зустрічаючи старого на вулиці – кланялися.
Авторитет
віку
Крім того, при старших не дозволяли сидіти, курити люльку і говорити без
дозволу. Лихословити і перечити старшому – нечуваний злочин тих років!
Неввічливо було обганяти старшого за віком – обов'язково треба спитати дозволу,
аби пройти повз нього. В хату вперед пропускали старших.
Варто також відзначити, що літні люди мали великий авторитет: одного їх
слова було достатньо, щоб вирішити будь-який конфлікт «молодих», будь то бійка
чи суперечка.
Козаки та гості
Козаки вірили: гість посланий Богом. Особливо бажаними і шанованими гостями
були люди, що прийшли здалеку, просто незнайомі люди і ті подорожні, що
потребують даху над головою. Вважалося ганьбою відмовити людині в притулку.
Гостя завжди садили на чолі столу і пропонували краще місце для відпочинку. Цікаво,
що мінімум три дні козаки не цікавилися у гостя ані ім'ям, ані місцем, звідки
він прибув – це вважалося непристойним. Гості були настільки культовими
особистостями, що їм місцем поступалися навіть старі. Подорожуючи козацькими
землями, козак міг не брати їжі ані для себе, ані для коня – він скрізь був
бажаним гостем, адже у нього скрізь є родичі, свати, куми, товариші по службі.
На худий кінець завжди є просто незнайомі люди, що поважають гостя, як і самі
козаки.
Відносини
між козаками
Підходячи до групи людей, козаки кланялися зі словами «Здоровенькі були, козаки!», «Здорово, козаки!», на що слідувала відповідь: «Слава Богу!». При зустрічі після довгої розлуки, при прощанні, а також на головні свята козаки обіймалися й прикладалися щоками.
Підходячи до групи людей, козаки кланялися зі словами «Здоровенькі були, козаки!», «Здорово, козаки!», на що слідувала відповідь: «Слава Богу!». При зустрічі після довгої розлуки, при прощанні, а також на головні свята козаки обіймалися й прикладалися щоками.
Житло та молитва
Заходячи в будинок, козаки обов'язково хрестилися, дивлячись на образи святих, а чоловіки обов'язково при цьому знімали шапку. При виході з хати або куреня вони робили те ж саме.
Просили вибачення і дякували козаки практично завжди з Божим ім'ям на вустах: «Прости Христа ради», «Бережи тебе Господь», «Спаси, Боже». Без молитви козаки не починали і не закінчували ані трапези, ані польової роботи. Цікаво, що козаки відчували потребу в допомозі ближнім: вони обов'язково спочатку запропонують їжу та випивку тому, хто сидить поруч, а потім тільки самі скуштують харчі; обов'язково допоможуть підняти те, що впало, допоможуть щось донести до потрібного місця. Козаки ніколи не відмовляли в милостині, бо гріх.
Заходячи в будинок, козаки обов'язково хрестилися, дивлячись на образи святих, а чоловіки обов'язково при цьому знімали шапку. При виході з хати або куреня вони робили те ж саме.
Просили вибачення і дякували козаки практично завжди з Божим ім'ям на вустах: «Прости Христа ради», «Бережи тебе Господь», «Спаси, Боже». Без молитви козаки не починали і не закінчували ані трапези, ані польової роботи. Цікаво, що козаки відчували потребу в допомозі ближнім: вони обов'язково спочатку запропонують їжу та випивку тому, хто сидить поруч, а потім тільки самі скуштують харчі; обов'язково допоможуть підняти те, що впало, допоможуть щось донести до потрібного місця. Козаки ніколи не відмовляли в милостині, бо гріх.
Борг
Разом з тим, козаки вважали, що борг – гірше неволі, тому всі борги
намагалися повернути якомога швидше. Навіть безкорисність – борг, за який треба
відплатити тим самим.
Вбрання
Одяг – друга шкіра козака. Він носив тільки свій одяг і тримав його в
чистоті. Прийти на застілля брудним – за це можна було легко стати об'єктом
загальних насмішок.
Ставлення до
алкоголю
Померлого випиваку гребували ховати з усіма – для них був окремий цвинтар,
поруч з самогубцями. П'яницям рідко ставили хрести, але завжди забивали
осиковий кіл у могилу.
Цікаво, що в побуті були як окремі гуляння (чоловіків з чоловіками і жінок
з жінками), так і загальні, і під час загальних застіль чоловіки сідали з
одного боку столу, а жінки – з іншого. Козаки знали: хмільна голова може
допустити зайве щодо чужої дружини. Швидкі на розправу козаки цілком могли
закінчити таке застілля і бійкою, і пустити в хід зброю.
Байки у
козаків
Козаки любили прикрашати свої бойові заслуги під час застіль, але вони не
брехали в побуті, і особливо – в справах. Страшна ганьба для козака бути
спійманим на брехні.
Боягузи
Козаки не просто ненавиділи, але відверто не терпіли боягузів, до якого б
роду вони не відносилися. Боягуз-ворог міг не розраховувати на легку смерть.
Обіцянки
Козаки були людьми справи, і часто говорили: «Від зайвих слів слабшають
руки». Історія практично не знає прикладів козаків-зрадників. Потрапивши
у полон, вони, не виказавши таємниць, вмирали смертю мучеників. Козаки
вірили, що порушивши обіцянку, вони неодмінно поплатяться своєю душею в після
смерті.
Кінь у
козаків
Ставлення до коня у всіх без винятку козаків було особливим. Кінь – кращий
друг і вірний супутник козака. Перед від'їздом на війну, жінка кланялась в ноги
тварині, «щоб повернув козака додому», і тільки потім – батьків чоловіка, щоб
не переставали читати молитви за його здоров'я. Коли козак повертався, дружина
також кланялась спочатку коневі – дякувала.
Поховання
Коли ховали козака, якщо його кінь залишався живий, він йшов першим перед похоронною процесією (навіть попереду рідні покійного) позаду труни. Коня покривали чорним або червоним чепраком (підстилка під сідло), а збоку до сідла підвішували зброю козака.
Коли ховали козака, якщо його кінь залишався живий, він йшов першим перед похоронною процесією (навіть попереду рідні покійного) позаду труни. Коня покривали чорним або червоним чепраком (підстилка під сідло), а збоку до сідла підвішували зброю козака.
Злочин та
покарання на Січі
Палітра злочинів і покарань на Запорізькій Січі була надзвичайно
різноманітна.
Найтяжчим вважалося вбивство козаком козака, за здійснення такого злочину
обвинуваченого закопували в землю разом із своєю жертвою. За стародавнім козацьким
повір'ям вважалося, що під землею жертва вічно буде душити свого кривдника,
адже вбивцю зв'язували і клали під труну.
Зрада
За дезертирство, ухилення від зайняття посади або пияцтво під час походу на
злочинця очікувала смертна кара. П'яного під час морського походу викидали за
борт, а під час сухопутного маршу — прив'язували до коня і ганяли по степу,
доки винуватий не помирав.
Витверезник
Для профілактики пияцтва на Запоріжжі існував так званий Гадючий острів,
куди січовики відправляли невиправних пияків, де й кидали їх напризволяще.
За крадіжку чи розбій обвинуваченого теж очікувала смертна кара.
Неповернення боргу тягнуло за собою приковування до лафета гармати. Винний
звільнявся лише в тому разі, коли повертав борг, або хтось із родичів чи друзів
поручався за нього. Мали місце повішення козака догори ногами та ребром за гак.
У такому положенні небіжчик продовжував перебувати до того часу, поки кістки не
опадали на землю.
З матеріалів сайту:Пуги - пуги козак в лугу
Немає коментарів:
Дописати коментар