Креативна дитина? А навіщо?
(поради
батькам)
-
Скаже хтось. Нехай вона буде освіченою, вихованою, в контакті з собою, - хіба
цього недостатньо для щасливого і успішного життя? Але футурологи і педагоги
все частіше говорять, що саме творча жилка буде цінним інструментом в
суспільстві, коли наші діти виростуть. Адже світ змінюється: майбутнім
поколінням доведеться серйозно зіткнутися з проблемами голоду, перенаселення і
міграції, екології, виснаження нафтових запасів і переходу на інші джерела
енергії, - і світ буде змінюватися неминуче, в більшості сфер. А значить
космічно підвищиться цінність таких людей, які вміють знаходити вдалі і
нетипові рішення складних завдань - великих і маленьких, в обхід стереотипів і
закостенілої логіки.
Тобто
- потрібні будуть люди творчі, креативні. І якщо творчість ми звично відносимо до сфери
мистецтва і натхнення, то креативність більше схожа на ремесло, вона допомагає
вирішувати повсякденні завдання. Ще один
аргумент на користь розвитку креативності: сьогодні змінюється сам підхід до
освіти. Завдяки гаджетам і інформаційним мережам, ми маємо швидкий доступ майже
до будь-яких даних. А значить, важливо вже не просто вивчити тему, а навчитися
швидко і гнучко працювати з інформацією, розвинути ті якості, які не зможе
відібрати в нас техніка: лідерство, емпатію і, звичайно ж, креативність.
Є
специфічні методи, які допомагають підняти креативність на рівень навику: адже
ми вчимо дітей їсти за допомогою ложки і виделки, вчимо їх писати каліграфічним
почерком, говорити ввічливі слова на автопілоті, - саме так і можна навчити
дитину включати креативність. Але почнемо з простих речей.
Давайте волю дитячій фантазії
Діти
здатні побачити живу істоту в паличці або в пакеті з крупою, вони «розважають»
дорослих божевільними ідеями глобальних проектів - як побудувати трубопровід з
трубочок для коктейлю між двома квартирами, щоб передавати один одному сік
вранці, вони здатні створити щось з нічого. Не критикуйте дітей за їх
«нездійсненні» фантазії, навпаки, підтримуйте їх.
Нехай дитина малює
Слідкуйте,
щоб у сина або дочки завжди було досить паперу і зручних кольорових олівців або
маркерів для малювання, щоб вони завжди могли намалювати свої фантазії і
задумки (і в ідеалі - повісити на стіну). Фіксація творчих ідей в образах - це
важлива звичка, вона організовує свідомість і зміцнює зв'язок з реальністю.
Дайте дитині простір для реалізації
своїх проектів
Нехай
у нього буде право будувати замки з подушок, наклеювати скотчем на підлогу
дорожню розмітку, зводити на тумбочках і полицях паперові міста для іграшок і
протягувати між шафою і ліжком «монорельс» зі швейних ниток. Хоча б у межах
своєї кімнати або куточка для ігор - нехай дитина втілює свої бажання. Замість
«правильно» - говорите «класно», «цікаво», «відмінно». Замість «неправильно» -
«а чому?», «може бути», «давай подивимося так» ... Вчіть дитину відстоювати
свою позицію, аргументувати, вести дискусію.
Покажіть дитині, що вчитися -
весело і цікаво
Цьому
можуть допомогти хороші книги з картинками - з віршами і казками, про науку і
історії. Фільми, мультики і наукові шоу, які зараз доступні. Ваші спільні
поїздки, прогулянки і розмови. Нехай ще до школи з її організуючим і
дисциплінарним підходом дитина дізнається, що отримання знань і знайомство зі
світом може стати захоплюючою пригодою.
Знайомте дитину з різними
іноземними мовами і культурами
Покажіть
їй мультик на німецькій, включіть ролик, де малюки його віку розмовляють
англійською або японською мовами. Якщо ви разом їсте роли в «японському»
ресторані або пасту в «італійському» кафе - зверніть на це увагу дитини,
розкажіть трохи про традиції цих країн, щоб він міг бачити світ як сплетіння
різнобарвних ниток, а не дивний вінегрет.
Забезпечте дітям культурний багаж
Ставте
хорошу музику і розповідайте про композиторів, показуйте репродукції картин,
фотографії архітектурних шедеврів, ходіть з дитиною в театри і музеї. Важливо
одне: щоб дитині було цікаво, тому постарайтеся захопити і зачепити її, а якщо
щось наводить на малюка нудьгу - залиште це. Багато дорослих з тугою згадують,
як в дитинстві їх «напихали» філармонією та галереями, і це не пішло їм на
користь.
Заохочуйте гумор
Жарти,
іронія, гумор - це особливі процеси, дуже близькі творчому підходу. Вони теж
дозволяють відходити від стереотипів і серйозних насуплених схем, дають новий
погляд на світ, оживляють емоції і живлять спонтанність. Тому жартуєте самі,
заохочуйте до цього дитину, читайте веселі і парадоксальні віршики і казки.
з матеріалів сайту Все для дітей
Немає коментарів:
Дописати коментар