Ігри з елементами
театралізації.
Ігри з елементами
театралізації включають в себе: мовленнєві вправи; етюди на вираження основних
емоцій; етюди на відтворення основних рис характеру; ігри на розвиток уваги і
пам'яті; етюди на виразність жестів; рольові ігри.
1. Мовленнєві
вправи впливають на емоційно-особистісну сферу дитини; розвивають чистоту
вимови; удосконалюють інтонаційну забарвлення мови; розвива ють вміння
користуватися виразними засобами голосу. Для виконання цих вправ необхідно
попереднє розучування текстів. Вправа може бути колективним або індивідуальним.
Важливо, щоб діти робили це свідомо, емоційно, з інтересом. Тексти повинні
відповідати віковим особливостям дітей.
Наприклад, такі:
«Луна», «Їдемо, їдемо на візку», «Чистомовки»- розвивають виразність мовлення,
пам'ять, уяву.
2. Етюди на
вираження основних емоцій розвивають морально-комунікативні якості особистості;
сприяють розумінню емоційного стану іншої людини й уміння адекватно виразити
своє. Зміст етюдів не читається дітям.
Емоційний переказ
запропонованої ситуації є умовою для створення безлічі ігрових варіантів на
задану тему. Етюди повинні бути короткі, різноманітні і доступні дітям за
змістом.
Так, у нарисі
«Лисичка підслуховує», діти через певну позу і міміку вчаться передавати
емоційний стан персонажа.
3. В етюдах на
відтворення рис характеру діти вчаться розуміти, яка поведінка яку рису
характеру відповідає.
Акцент робиться на
модель позитивної поведінки.
Так, в епізодах
«Жадібний пес», «Страшний звір» через міміку, жест, позу діти передають окремі
риси характеру (жадібність, замкнутість, боязкість, сміливість).
4. Ігри на
розвиток уваги та пам'яті розвивають вміння швидко зосередитися; активізують
пам'ять і спостережливість. В цих іграх діти виконують різні рухи за сигналом,
повторюють задані рухи і вправи.
Так, у грі
«Чарівний коло» діти виконують різні рухи за сигналом і розвивають увагу ; у
грі «Заводні іграшки» через перевтілення грають розвивають моторно-слухову
пам'ять.
5. Метою етюдів на
виразність жестів є розвиток правильного розуміння дітьми емоційно-виразних
рухів рук і адекватне використання жесту. Зміст етюдів активізує виразність
рухів, творчу уяву.
У грі «Сніжки»
діти через уявне зимова розвага освоюють виразність рухів; в «Дружній сім'ї»
через пантомимику розвивається точність і виразність передаються дій: малювання
пензлем, в'язання, вишивання, ліплення і т. д..
6. Рольові ігри з
використанням елементів костюмів, реквізиту, масок і ляльок розвивають творчу
уяву, фантазію, комунікативність. Діти разом з педагогом майструють маски,
реквізит, елементи костюмів і декорацій. У процесі підготовки можуть брати
участь батьки.
У грі «Організуємо
загальний театр» діти разом з педагогом майструють ляльок з паперових пакетів,
стаканчиків і розігрують побутові та казкові сюжети. Розвиваються колективні взаємини,
творча уява, фантазія.
II. Заняття-гра.
Ця форма
організації педагогічної роботи може включати в себе: етюди, фрагменти казок, ігри
з елементами театралізації.
На занятті в
імпровізованій формі виконуються фрагменти казки. Така методика ведення заняття
допомагає захоплююче вирішувати програмні завдання; позитивно впливає на
формування емоційно-морального середовища дитини. На комплексному занятті-грі з
казки «Маша і ведмідь», діти виконують завдання педагога з розвитку зв'язного
мовлення, розвивають математичні здібності, пам'ять, увагу.
III. Театралізовану
розповідь.
Прийоми і методи
театралізованого розповіді можна використовувати і під час занять і поза його.
Під час читання або розповідання літературного твору, педагог сам «грає»
персонажів, використовує інтонаційну, емоційне забарвлення мови. Через виразне
читання, розігрування епізодів; через ілюстративний матеріал, діти занурюються
в атмосферу літературного твору. Всі завдання, які входять у програмний зміст
заняття, можна вирішувати з допомогою виразних ігрових театральних засобів.
Прикладом такої театралізованої форми може бути заняття з ознайомлення з
художньою літературою: казка «Хаврошечка».
IV. Вікторина -
розвага.
Театралізована
форма літературної вікторини, розваги сприяє розширенню кругозору дітей;
активізує емоційний і творчий потенціал. Проводиться робота з виготовлення
костюмів і реквізиту. Готується музичне оформлення, записується фонограма,
вивчаються тексти, проводяться репетиції уривків з літературних творів.
Сценічний варіант
заняття-ігри веде дітей у казкову подорож. У цій вікторині діти беруть участь у
коротких інсценізаціях, відповідають на питання, відгадують загадки.
Дошкільники з цікавістю і задоволенням беруть участь в пізнавальній театральній
грі.
V. Вистава-гра.
Ця форма роботи
вимагає тривалої і ретельної підготовки: пишеться спеціальна інсценування з
урахуванням вікових індивідуальних особливостей дітей. В ігровій формі
проводяться репетиції. Готуються декорації і костюми, випускається афіша і
театральні програмки.
Вистава-гра,
поставлена по казці
«Ріпка», сприяє розкриттю творчого потенціалу дітей, емоційно збагачує
виконавців і глядачів вистави.
Таким чином, діти
через різні форми театральної гри розвивають морально-комунікативні якості,
творчі здібності, психічні процеси.
Немає коментарів:
Дописати коментар