Блог методиста, вихователя, психолога Кондрат'євої Наталії Миколаївни

Мікс : ізотерапія, бібліотерапія, тілесно - орієнтована терапія / практикум

 

Образ саду представлений у різних культурних традиціях і часто є метафорою природних процесів, окультурення людиною природних форм. Найчастіше загальна організація садового простору і види діяльності, що організуються в ньому людиною, відображають уявлення про тіло, що існують у тій чи іншій культурі. Немає нічого дивного в тому, що, створюючи малюнок на теми, пов'язані з образом саду («Сад», «Сад моєї мрії», «Сад мого життя», «Сад моєї юності» тощо), клієнт усвідомлено чи неусвідомлено буде переносити на нього свої уявлення про тіло, його різні стани та етапи розвитку.

Вправа «Мій сад» Тіло як сад (А.І. Копитін)

Мета: дослідження образу тіла.

Починається вправа з техніки спрямованої візуалізації (М.В. Кисельова).

У арт-терапії разом із ізотерапією часто використовується техніка спрямованої візуалізації - напрямок потоку уяви клієнта певне русло.

Перший етап. Налаштування на візуалізацію

Положення тіла в просторі може бути різним, залежно від того, який рівень релаксації потрібний даному клієнту. Релаксація може бути різної глибини. При поверхневій релаксації клієнт сидить, заплющивши очі, і слухає розповідь; при релаксації середнього ступеня клієнт лежить у зручній позі; при глибокій клієнт лежить, прислухаючись до свого дихання, концентруючи свою увагу на тілесних відчуттях, процесі розслаблення. Рівень релаксації залежить від рівня готовності людини.

Арт-терапевт на цьому етапі може використовувати наступний текст:

«Заплющте очі, і ми вирушимо в уявну фантастичну подорож. Коли ми повернемося, ви розплющите очі і намалюєте щось із того, що станеться в подорожі».

«Тепер розташуйтеся зручніше, очі заплющені. Коли ви заплющує очі, виникає простір, в якому ви знаходите себе. Це ваш простір. Ви володієте таким простором у цій кімнаті та в будь-якому іншому місці, де ви знаходитесь, але зазвичай не помічаєте цього. При закритих очах ви можете відчути цей простір – у ньому знаходиться ваше тіло та повітря навколо вас. Це приємне місце, тому що це ваш простір. Звертайте увагу на те, що відбуватиметься з вашим тілом. Якщо відчуєте напругу в частині тіла, не намагайтеся розслабитися. Просто наголошуйте на цьому. Слідкуйте за всім тілом від голови до кінчиків пальців».

«Зараз я розповім вам маленьку історію і запрошую вас здійснити уявну подорож. Уявіть собі, що ми йдемо разом. Подумки уявляйте те, про що я розповім вам, і помічайте, як ви почуватиметеся, поки робитимете це. Зверніть увагу на те, чи буде вам приємно робити цю маленьку подорож чи ні».

«Уявіть сад, де ви могли б бути садівником. Пройдіться уявним садом, поторкайте рослини, предмети, відчуйте запахи листя, трави, землі. Знайдіть те місце в саду, яке вам подобається більше за інших. Розгляньте його уважніше. Отримайте радість та задоволення від споглядання цього місця. Знайдіть місце в саду, яке подобається менше за інших. Що хотілося б у ньому змінити? Подорож наша завершилася. Розплющте очі і намалюйте ваш сад».

Виконуючи таку роботу,  можна  спробувати відповісти деякі питання.

• Скільки років саду?

• Які території він займає?

• Чи огороджено його?

• У якому стані цей сад? Чи достатньо про нього піклуються?

• Яка частина саду тобі подобається найбільше, а яка – найменше?

• Що можна робити у цьому саду? І що не можна?

• Що відбувається або може статися в цьому саду такого, що не відбувається за його межами?

Другий етап. Твір оповідання.

Запропонувати клієнту за 10-15 хвилин скласти невелику розповідь, в якій описується історія створення та життя зображеного на його малюнку саду, деякі події, що відбуваються в ньому.

Третій етап. Подорожі.

З ким ти хотів би вирушити до цього саду? (Вибір пари у групі)

Запропонувати клієнту здійснити уявну прогулянку по саду, під час якої клієнт і психолог звертають увагу на асоціації, що виникають, і тілесні відчуття.

Потім можна дати відповідь на  низку питань. Крім зазначених вище, питання можуть бути такими:

• Чим створений сад схожий на тебе?

• Чи може він бути метафорою твого тіла?

• Що є серцем саду?

• Де його легені?

• Як сад харчується, розмножується?

• Як поводяться зі сміттям та іншими відходами?

• Що ти хотів би зробити для того, щоб у цьому саду тобі було добре?

Особливу увагу слід звернути на те, що людина відчувала емоційно та фізично, подумки здійснюючи прогулянку по саду, як реагували різні орани та частини його тіла при уявному наближенні до певних об'єктів у цьому саду.

Четвертий етап. Аналіз малюнка, використовуючи мову малюнка (лінії, композиція, колір, форми, фігури, образи)

П'ятий етап. Розповісти про свої враження від роботи.

Шостий етап. Запропонувати  внести зміни до свого малюнку.

Сьомий етап. Рефлексія.

 

Якщо виникають питання, труднощі – ви завжди можете звернутися до мене і ми разом розберемо. 💓

Текст цієї публікації скопійовано з Інтернету або з інших відкритих джерел.

Немає коментарів:

Дописати коментар