ПРОЕКТИВНА МАЛЮНКОВА МЕТОДИКА "ВУЛКАН"
Мета: діагностика емоційної сфери. Проводити методику можна з дітьми, починаючи з 5 років.
Методика "Вулкан" дозволяє отримати відомості
про інтенсивність та характер емоційних переживань людини, її здатність
адекватно виражати емоції. Використовуйте її як самостійний психодіагностичний
інструмент та у складі комплексного обстеження.
Як і інші проектні методи, методика «Вулкан» проводиться
індивідуально.
Запропонуйте людині лист А4, 12-колірний набір олівців та
дайте інструкцію: «Намалюй вулкан».
Час виконання методики не обмежуйте.
На уточнюючі питання: «який?», «якого розміру?», «Чи
можна розфарбовувати?», відповідайте таким чином, щоб не вплинути на майбутній
малюнок, наприклад: «Як тобі захочеться», «Як завгодно» тощо.
Після того, як випробуваний виконає малюнок, попросіть
його відповісти на запитання: «Який це вулкан? Як можна допомогти вулкану?».
Якщо у нього виникають питання («як це — допомогти?», «навіщо?» тощо),
запропонуйте дати будь-яку відповідь — усе, що спадає на думку.
Інтерпретація малюнка
Зображення вулкана та його опис символічно відбивають
емоційність випробуваного.
При інтерпретації ви аналізуєте:
• сам вулкан;
• виверження;
• додаткові деталі;
• розташування малюнка на аркуші;
• колірну гаму;
• словесний опис вулкана.
📍Вулкан
Зображення вулкана (гора, височина) характеризує рівень
емоційності випробуваного. Насамперед ви інтерпретуєте розмір вулкана.
Чим крупніший вулкан, тим емоційніший автор малюнка.
Умовно "нормальним" (середнім, типовим) є зображення вулкана
приблизно на 1/2 аркуша.
Вулкан, що займає 2/3 листа і більше, служить ознакою
високої емоційності: випробуваний переживає інтенсивні емоції, має сильну
внутрішню реакцію на події, що відбуваються.
Вулкан, розміри якого менше 1/3 аркуша, вказує або на
невисоку емоційність, малий відгук зовнішніх подій у внутрішньому житті
випробуваного, або наявність «психологічної заборони» на емоції. Подібна
«заборона» складається під впливом виховання, досвіду. Як правило, це несвідоме
бажання уникнути емоцій – усіх чи деяких, наприклад, гніву. Аналізуючи
зображення вулкана, зверніть увагу до характер ліній. Дрібне штрихування,
виправлення, перемальовування вказують на тривожність; великі штрихи – на
імпульсивність. Сильний натиск, жирні лінії малюнка свідчать про напругу,
прагнення домінування; слабкий натиск, ледь помітні лінії — про боязкість,
почуття незахищеності.
📍Виверження
Виверження відбиває специфіку вираження емоцій зовні.
Виверження лави вгору і в сторони - показник того, що
випробуваний відкрито, ясно і бурхливо висловлює свої переживання та почуття.
Лава, що тече вниз вулканом, символічно відображає сильні
переживання, які глибоко зачепили людину, її травматичний емоційний досвід. Це
емоційні події, до яких він несвідомо повертається знову і знову.
Якщо вулкан викидає лише дим чи пару — випробуваний
певною мірою виявляє свої емоції, але робить це прямо, надто неконгруентно.
Тобто реальні переживання і зовнішні виражається не цілком або взагалі не
збігаються.
Відсутнє виверження - знак того, що випробуваний взагалі
не показує своїх почуттів.
Використовуючи цю методику, ви можете зустріти малюнки,
на яких жерло вулкана покрито льодом або засніжено. Це символічний вираз
"замороженої емоційності", заборони на емоції, їх витіснення зі
свідомості.
Досить часто в малюнках вулканів, що вивергаються,
зустрічаються камені, що летять в різні боки. Це показник певних руйнівних
тенденцій, що є характерним для агресивних людей, а також для тих, хто пережив
життєві події та оцінює їх як удари.
Додаткові деталі
Найчастіше випробувані малюють не тільки вулкан, а й інші
об'єкти.
Додаткові деталі носять символічний характері відбивають
щось актуальне і значиме для випробуваного. Тому обов'язково враховуйте їх під
час аналізу малюнка. Усі варіанти описати неможливо – наведемо типові.
Якщо намальовані люди, запитайте, хто це (наприклад,
сім'я, група людей, самотній мандрівник, жертви виверження).
Зображення людей символічно відображає те, як бачить себе
випробуваний у відносинах з оточуючими, — включеним у них або самотнім,
щасливим чи нещасним, що справляється з обставинами життя або зламаним ними.
Будинки найчастіше символічно зображують значні людські
спільноти, наприклад, рідний дім та сім'ю, однолітків. Також будинок є символом
тіла, тому його зображення може вказувати на високу значущість тілесності,
наприклад, рухів, їжі, фізичних радостей.
Тварини, як правило, відображають уявлення випробуваного
про доброзичливість чи небезпеку світу: він складається з хижаків або
нешкідливих істот, неприємних чи милих створінь.
Зображення вулкана серед подібних об'єктів - гір або
інших вулканів - говорить про сильну включеність досліджуваного у відносини,
його прагнення уникати самотності, об'єднуватися, іноді симбіотично зливатися
(особливо ймовірно, якщо домальована одна гора, тобто утворена пара).
Зверніть увагу на такі об'єкти, як:
• сонце - висловлює потребу у більшому коханні та
підтримці від оточуючих; часто свідчить про постійне вплив сильної батьківської
постаті, зазвичай, матері;
• місяць - скритність, потаємність, потяг до таємничого;
хмари, хмари - неприємні поточні життєві обставини.
Чим більше кількість зображених додаткових, не заданих
інструкцією об'єктів малюнку, тим більше випробуваний переживає тривогу перед
невизначеністю.
📍Розташування малюнка на аркуші
Аналізуючи розташування малюнка, зверніть увагу, чи
зміщений він щодо осей симетрії вправо чи вліво, вгору чи вниз.
Зрушення від центру вправо вказує на орієнтацію на
майбутнє, відхід від сьогодення вперед, на мрії та фантазії про майбутнє;
ліворуч - на відхід від сьогодення назад, повернення до минулого, іноді на
фіксацію на минулих переживаннях.
Нижня та верхня половини листа відображають відповідно
несвідомі та усвідомлені переживання. Якщо більша частина об'єктів і деталей
розташована нижче горизонтальної осі листа, це свідчить про малу усвідомленість
переживань, активний вплив несвідомих процесів на повсякденні події та
відносини. Розташування вище горизонтальної осі листа властиво раціональним,
дітям, які добре усвідомлюють себе.
Існує також певний зв'язок із самооцінкою та впевненістю:
чим нижче розташований малюнок на аркуші, тим меншою мірою дитина на даний
момент впевнена в собі та готова до дій.
📍Кольорова гама
Кольори, використані малюнку, доповнюють інформацію про
емоційний стан випробуваного.
Червоний – показник високої енергійності, емоційності,
пристрасності, іноді агресії. Помаранчевий вказує на переживання почуття
небезпеки. Жовтий - улюблений колір емоційно благополучних дітей, загалом його
використання говорить про позитивний стан випробуваного.
Зелений колір вважається ознакою врівноваженості; синій -
виражених «чоловічих» характеристик характеру (напору, самоконтролю,
раціональності); фіолетовий - тяги до таємничого та тривоги; чорний колір –
протестний.
Похмура кольорова гама, як правило, відображає песимізм
та втому випробуваного. Малюнки, виконані одним кольором (тільки чорним, тільки
червоним), свідчать про небажання випробуваного показувати свій справжній стан,
закритість. Безглузде використання кольору (зелена лава, фіолетовий вулкан
тощо) може бути ознакою неадекватності емоційних реакцій.
Аналізуючи колірну гаму, інтерпретуйте стан випробуваного
обережно та обов'язково співвіднесіть з іншими виявленими ознаками. Зверніть
увагу на загальне враження від усього малюнка, спробуйте пожвавити його, подати
зображення реальним. Визначте, яке відчуття виникає: радості, печалі,
небезпеки, занедбаності.
📍Словесний опис вулкана
✔Відповідь на запитання «Який це вулкан?» відображає деякі уявлення людини про себе. Варіантів може бути дуже багато - страшний, великий, самотній, красивий, вируючий, згаслий, вражаючий і т. п. Як правило, ці епітети можуть бути прямо перенесені на особисті якості людини: великий він чи маленький, чи дієвий чи пасивний, небезпечний чи доброзичливий , приємний чи ні.
✔Відповідь на запитання «Як можна допомогти вулкану?»
сигналізує у тому, як можна полегшити його емоційний стан. Існує кілька
варіантів відповідей, що найчастіше зустрічаються.
"Дати йому вибухнути, википіти, викинутися" - у
випробуваного існує потреба в тому, щоб накопичені переживання були виражені
прямо, повністю; їх треба з кимось у діалозі розділити; треба дозволити себе
бути щирим у прояві емоцій. Потрібно стати активніше і менше орієнтуватися на
можливе засудження оточуючих у разі щирого вираження емоцій; перестати
забороняти собі стримуватись.
"Охолодити його (дощем, хмарами, додати поряд
річку)" - людині потрібно щось, що допоможе знизити інтенсивність
переживань. Як правило, він очікує на допомогу ззовні. На відміну від першого
варіанту, випробуваний не хоче поділитися емоціями, він хоче їх не випробувати.
«Додати інші вулкани» — людина переживає самотність,
почувається покинутою, потребує психологічно близьких стосунків та підтримки.
«Перетворити вулкан на місце для розваги та радості (зону
атракціонів, екскурсій, сафарі-парк і т. п.)» - випробуваний хоче змінитися,
стати привабливим для оточуючих, подобатися, активно і позитивно взаємодіяти з
іншими. Цей варіант особливо характерний для дітей, яким не вистачає радості та
підтримки у сім'ї.
«Подбати про нього» (забратися навколо, зробити все
красиво, посадити на його схилах квіти) — пряма потреба у турботі та догляді.
"Йому ніяк не допомогти" - випробуваний
переживає життєву ситуацію як не має виходу; пручається ідеї допомоги і, як
правило, не готовий до психологічного втручання.
Текст цієї публікації скопійовано з Інтернету або з інших відкритих джерел.
Немає коментарів:
Дописати коментар