Блог методиста, вихователя, психолога Кондрат'євої Наталії Миколаївни

Казкотерапія

 

Казкотерапія – це один з видів арт - терапії. Казка - це буфер, через який людина отримує доступ до своєї проблеми.

Зазвичай більшість інформації, яка передається через метафору, сприймається правою півкулею головного мозку, що відповідає за образне мислення та емоції. Особливо це справедливо для дітей віком до дванадцяти років. Казкотерапевту необхідно створити символічний міст між півкулями. Це і є головним правилом роботи з казками. Що буде, якщо ми збудуємо роботу тільки на роботі правої півкулі? Ми сприймемо образи, емоції, енергоінформаційне поле казки, але нам буде складно виділити у ній ті структури, які допоможуть глибше зрозуміти внутрішній світ автора та сформулювати перспективні завдання роботи з ним. З іншого боку, якщо ми працюватимемо з казкою, віддаючи пріоритет лівій півкулі, ми ризикуємо її «прооперувати» аналітичним «скальпелем». Тому при роботі з казкою ми намагатимемося побудувати «міст» між півкулями.

Застосування казкотерапії може відбуватися різноманітними способами, серед найпопулярніших можна виокремити наступні:

– обговорення казки;

– самостійне створення казки клієнтом (клієнтська казка);

– інсценування і драматизація написаної казки; – робота з основними мотивами казки.

5 основних видів казок:

1. Народна казка. Особливості. Немає автора, завжди перемагає добро, розмовляють усе, все живе – це модель життя для  дітей від дорослих, допомога мудрого героя). Основне завдання народної казки – проекція моделі світу та інтеграція її у свідомість дитини. Потенціал народної казки від 0 до 4 років.

2. Дидактична казка (навчальна). Чомусь навчають знань, умінь, навичок (цифри, літери, колір, розмір). Потенціал казки віком від 4 до 9 років. приклад. (Дитина не може запам'ятати літеру Н, не може виробити звичку чистити зуби)

3. Психокорекційні казки: показує проблему героя та варіанти її вирішення. ПК казки ремонтують те, що зламано. Є ідея, що до 8 років мозок дуже гнучкий і немає психологічної травми. А вже для дітей 8+ підходять ПК казки.

Приклад психологічної казки:

 Історія життя країни

 Опис почуттів героя з ідентичною проблемою, як у дитини.

 Опис мук дитини (героя)

 Вибір правильного рішення

 Підтримка оточення

 Вшанування героя (Ура! Молодець!)

4. Психотерапевтична

5. Медитативна.

Сучасна казкотерапія існує у трьох аспектах:

• діагностичному,

• впливає,

• профілактичному, що розвиває.

Прийоми роботи з казкою

– Аналіз казки. Основна мета такого підходу усвідомлення, інтерпретація, пояснення сюжету та поведінки героїв.

 – Розповідання казки. Цей прийом має на меті розвиток фантазії та творчої уяви. Розповідати казку можна від першої або третьої особи.

– Переписування казки. Варто використовувати, коли клієнт незадоволений сюжетом або закінченням казки. Пере писування казки дає змогу шляхом вибору найбільш адекватних дій змінити ситуацію і звільнитися від внутрішньої напруги.

– Постановка казки з використанням ляльок або програванням ролей. Завдяки цьому прийому клієнт має змогу максимально проявляти, виражати і переживати власні емоції.

 – Малюнок за мотивами казки. Візуалізація героїв казки методом вільних візуальних асоціацій допомагає сфокусувати увагу на найважливіших подіях казки та емоціях клієнта.

– Програвання епізодів казки. Забезпечує глибше усвідомлення емоційно значущих ситуацій і дає змогу пережити конкретні емоції.

 – Складання казки. Допомагає виразити власну проблему через метафору казки.

Найважливішими функціями казкотерапії у роботі, як з дітьми, так і з дорослими, є можливість дистанціюватися від власної життєвої ситуації клієнтом і поглянути на неї «зі сторони», оскільки клієнт мимоволі стає спостерігачем життя героїв казки.

Тому, в казці можливий найнесподіваніший перебіг. Проектуючи згодом на власне життя сюжет цих казкових перепитій, клієнт наповнюється інсайтами. Казка дає можливість у метафоричній формі пережити усі емоції, які не вдалося відреагувати вчасно чи конструктивно у реальному житті або ж навпаки, були витіснені у несвідоме. Кожна історія є джерелом прихованих ресурсів та енергії для клієнта, а її казкові герої демонструють йому величезний набір непізнаних потенціалів. Основне завдання для клієнта – спробувати скористатися ними в реальному повсякденному житті та проблемних ситуаціях. Казка дає можливість безболісно та м’яко налагодити зв’язок з своїм внутрішнім світом, зрозуміти власні потреби та бажання, побачити своє справжнє «Я». Створення казок – це ідеальний тренажер для креативності та реалізації творчого потенціалу, розвитку фантазії та творчого мислення. Казка є своєрідним алгоритмом створення нової версії власного життя і себе самого, що наповнює особистість натхненням та життєвою мотивацією. 

Авторська казка (моя) 👉😀

Вправа "Включення руки" 👉😀

Немає коментарів:

Дописати коментар