Цінність роботи з глиною полягає в тому, що вона є природнім матеріалом і завдяки їй легко використовувати метафори та архетипи. Д. Хенлі переконує, що використання метафоричного значення глини сприяє потужному прогресу у консультативній та психотерапевтичній роботі. Глина допомагає торкатися емоційного та соціального життя клієнта посередництвом виробів з неї, що дають прямий доступ до несвідомого. Робота з глиною не потребує особливих навиків, глина, як правило, м’яка і податлива, проте потребує терплячості та зосередження клієнта у процесі створення виробу. Глина допомагає легко і без напруги вивільнити переживання, надаючи їм певної форми. Застосування глинотерапії як з дітьми, так і дорослими, забезпечує появу позитивних емоцій, компенсує брак сенсорного досвіду, допомагає подолати апатію та безініціативність, сформувати активну життєву позицію та мотивацію, знімає бар’єри стосовно страху самовираження, підсилює переконання у власній успішності та впливає на формування позитивної «Я-концепції».
Покази
до застосування глинотерапії:
–
труднощі в емоційному розвитку;
–
стрес, депресія, лабільність та імпульсивність емоційних реакцій;
– зниження емоційного тонусу; – переживання
почуття самотності;
–
наявність конфліктних міжособистісних стосунків;
–
незадоволення внутрісімейною ситуацією;
–
підвищена тривожність, страхи, фобічні реакції;
–
негативна «Я-концепція», низька ступінь самоприйняття, занижена самооцінка;
– робота з втратою і горем;
–
низький рівень самоконтролю;
–
психосоматичні проблеми;
– робота з тілесним «Я» (зняття тілесних
затисків).
Робота
з глиною включає в себе кілька рівнів. Перший етап – це знайомство з глиною,
розігрів. Клієнт повинен максимально відчути глину на дотик, розімнути її,
кидати, рвати на шматки, додавати воду, не виліплюючи нічого конкретного.
Наступний етап передбачає створення конкретних форм і об’єктів з глини, що
несуть у собі смислове навантаження, яке можна більш детально розглянути в
процесі роботи. Вищим етапом є створення сюжетів, ландшафтів, образів тощо
1. Знайомство з глиною.
Змішування сухої глини і води. Робота починається з сухої
глини. Потім її з’єднують з водою і вимішують. При знайомстві із сухою глиною в
неї можна занурювати пальці, пропускати крізь пальці. Змішування з водою
потребує відчуття пропорції, щоб відчути ідеальну консистенцію для подальшого
створення виробів. Вода, у випадку змішування, виступає метафорою емоцій та
переживань, а глина – тілесності. Тому цей етап є знайомством двох начал
індивіда. Переживання, що виникають під час цього процесу свідчать про
відповідність та гармонію між тілесним та емоційним.
2. Катання кулі Після змішування глини і води наступає
етап формування однорідної маси. На цьому етапі відбувається «вслуховування»
клієнта в свої внутрішні ритми, відчуття внутрішньої рівноваги і набуття
індивідуального темпу та спокою. Для клієнта рекомендовано створення первинної
форми – кулі, яка символізує зародок, яйце, початок творення.
3. Формування образів і форм
Створення клієнтом форм і образів з глини передбачає не
тільки інструментальну ефективність роботи, а є показником взаємодії індивіда і
глини (реальності). На цьому етапі ліпка може бути усвідомленою «я хочу зліпити
оце» або несвідомою «я ліплю, не задумуючись», або ж «ліплю, не задумуючись із
закритими очима». Таким чином відбувається екстерналізація внутрішніх, свідомих
чи несвідомих образів, втілення їх у форми.
4. Діалог зі свідком або спостерігачем
Результати роботи з глиною можуть бути представлені для
інших (терапевта, групи, іншої особи) з метою опису, асоціацій, відреагувань.
5. Трансформація форм і позицій
В результаті озвучення емоцій, думок, переживань, асоціацій,
ідей, метафор, а також осмислення пережитого процесу творіння – може відбутися
переосмислення, тому можлива трансформація форм і позицій. Фігури можуть
змінювати форму або ж місця, або все разом. Це може відбуватися з ініціативи
автора, або ж з пропозиції терапевта чи інших осіб. Найчастіше змін зазнають
форми, які пов’язані із негативними переживаннями, а їх зміна є актом взаємодії
з переживаннями і перетворення у форму «зони найближчого розвитку».
6. Пауза всередині зліпленого світу
Цей етап пов’язаний з остаточним прийняттям створеного
ряду образів. Це власний світ, що створений з первинного матеріалу. Кожна
сукупність фігур – це внутрішній світ клієнта. Тому кожен клієнт вибирає довільний
час, щоб побути в цьому світі, а потім повернутися у висхідну форму.
7. Повернення до цілісності кулі
Завершення процесу творіння є поверненням до форми кулі.
Такий ритуал символічно дає відчуття свободи, істинності та реальності світу.
Це вже не просто глина, а наповнена сенсом первинна форма для народження
чогось.
Якщо виникають питання, труднощі – ви
завжди можете звернутися до мене і ми разом розберемо. 💓
Текст цієї публікації скопійовано з Інтернету або з інших
відкритих джерел.
Немає коментарів:
Дописати коментар