Блог методиста, вихователя, психолога Кондрат'євої Наталії Миколаївни

Глинотерапія

Цінність роботи з глиною полягає в тому, що вона є природнім матеріалом і завдяки їй легко використовувати метафори та архетипи. Д. Хенлі переконує, що використання метафоричного значення глини сприяє потужному прогресу у консультативній та психотерапевтичній роботі. Глина допомагає торкатися емоційного та соціального життя клієнта посередництвом виробів з неї, що дають прямий доступ до несвідомого. Робота з глиною не потребує особливих навиків, глина, як правило, м’яка і податлива, проте потребує терплячості та зосередження клієнта у процесі створення виробу. Глина допомагає легко і без напруги вивільнити переживання, надаючи їм певної форми. Застосування глинотерапії як з дітьми, так і дорослими, забезпечує появу позитивних емоцій, компенсує брак сенсорного досвіду, допомагає подолати апатію та безініціативність, сформувати активну життєву позицію та мотивацію, знімає бар’єри стосовно страху самовираження, підсилює переконання у власній успішності та впливає на формування позитивної «Я-концепції».

Покази до застосування глинотерапії:

– труднощі в емоційному розвитку;

– стрес, депресія, лабільність та імпульсивність емоційних реакцій;

 – зниження емоційного тонусу; – переживання почуття самотності;

– наявність конфліктних міжособистісних стосунків;

– незадоволення внутрісімейною ситуацією;

– підвищена тривожність, страхи, фобічні реакції;

– негативна «Я-концепція», низька ступінь самоприйняття, занижена самооцінка;

 – робота з втратою і горем;

– низький рівень самоконтролю;

– психосоматичні проблеми;

 – робота з тілесним «Я» (зняття тілесних затисків).

Робота з глиною включає в себе кілька рівнів. Перший етап – це знайомство з глиною, розігрів. Клієнт повинен максимально відчути глину на дотик, розімнути її, кидати, рвати на шматки, додавати воду, не виліплюючи нічого конкретного. Наступний етап передбачає створення конкретних форм і об’єктів з глини, що несуть у собі смислове навантаження, яке можна більш детально розглянути в процесі роботи. Вищим етапом є створення сюжетів, ландшафтів, образів тощо

1. Знайомство з глиною.

Змішування сухої глини і води. Робота починається з сухої глини. Потім її з’єднують з водою і вимішують. При знайомстві із сухою глиною в неї можна занурювати пальці, пропускати крізь пальці. Змішування з водою потребує відчуття пропорції, щоб відчути ідеальну консистенцію для подальшого створення виробів. Вода, у випадку змішування, виступає метафорою емоцій та переживань, а глина – тілесності. Тому цей етап є знайомством двох начал індивіда. Переживання, що виникають під час цього процесу свідчать про відповідність та гармонію між тілесним та емоційним.

2. Катання кулі Після змішування глини і води наступає етап формування однорідної маси. На цьому етапі відбувається «вслуховування» клієнта в свої внутрішні ритми, відчуття внутрішньої рівноваги і набуття індивідуального темпу та спокою. Для клієнта рекомендовано створення первинної форми – кулі, яка символізує зародок, яйце, початок творення.

3. Формування образів і форм

Створення клієнтом форм і образів з глини передбачає не тільки інструментальну ефективність роботи, а є показником взаємодії індивіда і глини (реальності). На цьому етапі ліпка може бути усвідомленою «я хочу зліпити оце» або несвідомою «я ліплю, не задумуючись», або ж «ліплю, не задумуючись із закритими очима». Таким чином відбувається екстерналізація внутрішніх, свідомих чи несвідомих образів, втілення їх у форми.

4. Діалог зі свідком або спостерігачем

Результати роботи з глиною можуть бути представлені для інших (терапевта, групи, іншої особи) з метою опису, асоціацій, відреагувань.

5. Трансформація форм і позицій

В результаті озвучення емоцій, думок, переживань, асоціацій, ідей, метафор, а також осмислення пережитого процесу творіння – може відбутися переосмислення, тому можлива трансформація форм і позицій. Фігури можуть змінювати форму або ж місця, або все разом. Це може відбуватися з ініціативи автора, або ж з пропозиції терапевта чи інших осіб. Найчастіше змін зазнають форми, які пов’язані із негативними переживаннями, а їх зміна є актом взаємодії з переживаннями і перетворення у форму «зони найближчого розвитку».

6. Пауза всередині зліпленого світу

Цей етап пов’язаний з остаточним прийняттям створеного ряду образів. Це власний світ, що створений з первинного матеріалу. Кожна сукупність фігур – це внутрішній світ клієнта. Тому кожен клієнт вибирає довільний час, щоб побути в цьому світі, а потім повернутися у висхідну форму.

7. Повернення до цілісності кулі

Завершення процесу творіння є поверненням до форми кулі. Такий ритуал символічно дає відчуття свободи, істинності та реальності світу. Це вже не просто глина, а наповнена сенсом первинна форма для народження чогось.

 Якщо виникають питання, труднощі – ви завжди можете звернутися до мене і ми разом розберемо. 💓

 

Текст цієї публікації скопійовано з Інтернету або з інших відкритих джерел.

Немає коментарів:

Дописати коментар