Блог методиста, вихователя, психолога Кондрат'євої Наталії Миколаївни

Музикотерапія 2

 

Музикотерапія передбачає цілеспрямоване використання музики для гармонізації психоемоційного стану. В музикотерапії використовують всі види музики: від електронних записів до самостійного освоєння музичних інструментів. Вивчення музичного культурної спадщини всебічно збагачує внутрішній світ, працює як профілактичну, лікувальну, навчальну засіб. Регулярне прослуховування музики попереджає виникнення захворювань, викликаних стресом.

В музикотерапії виділяють наступні форми:

-         індивідуальна або групова;

-         глибока та поверхнева;

-         директивна або не директивна.

Лікування музикою відноситься до щадним методам терапії і практично не має протипоказань. Вона позитивно впливає на стан здоров’я, полегшуючи і прискорюючи процес одужання.

Мета музикотерапії – нормалізація емоційного стану людини. У відповідності з метою визначені наступні завдання музикотерапії:

-         створити умови для емоційної розрядки;

-         покращити навички саморегуляції у клієнта;

-         розвивати стресостійкість;

-         здійснювати профілактику депресії;

-         сприяти поліпшенню психічного і фізичного здоров’я;

-         створити умови для особистісного зростання клієнта.

Методи, техніки і вправи

Техніки і вправи музичної арт-терапії спираються на йогу, дихальні вправи, психоаналіз, гештальт-терапії, танцювально-рухову корекцію, музичну імпровізацію. Вправи застосовуються у вигляді групового тренінгового заняття або ж у вигляді індивідуальної аутогенного тренування.

Використання музикотерапії, як метод психологічної корекції, дозволяє допомогти людям з психологічними захворюваннями різної тяжкості. Гра на музичних інструментах допомагає позбавитися від різних патологій:

-         Психоневрологічних порушень. Психотерапевти відзначають два види неврозів: неврастенія та істеричний невроз. Перший виникає з-за емоційних та інтелектуальних перевантажень, другий — розвивається під впливом фрустрації. Для лікування неврастенії використовують інструменти, що дозволяють задавати ритм грі: барабани, там-тами. Для зняття істеричних симптомів більше підходять спокійні, заспокійливі практики, наприклад, гра на флейті.

-         Порушень розвитку волі. Здатність ставити і досягати цілей в нормі починає розвиватися в дошкільному віці і остаточно формується у старшому підлітковому віці. Доросла людина з порушенням вольових процесів страждає лінню — прагненням відмовитися від подолання труднощів, невмінням визначити і досягти мети. Спів і музику допомагають сформувати необхідні якості для розвитку волі: почуття задоволення роботою, розширення кола інтересів, самоповагу.

-         СДУГ у дорослих і дітей. Гіперактивність активно проявляється в дошкільному віці. У більшості людей інтенсивність симптомів знижується до 14 років, але в деяких випадках зберігається в дорослому віці. Імпульсивність і нездатність надовго утримувати увагу заважає вчитися, працювати, виконувати елементарні побутові обов’язки. Психокорекція музикою допомагає знизити ознаки гіперактивного поведінки, заохотити цілеспрямовану активність і знизити безцільну рухливість.

-         Тривожності і страхів. Постійне почуття тривоги заважає відчувати позитивні емоції і фокусує увагу на негативних. Людина перебуває в емоційному напруженні, не може розслабитися, швидко втомлюється. Експресивна музика, супроводжувана танцювальними рухами, вивільняє емоції, підвищує позитивне сприйняття, усуває емоційний конфлікт.

Музична релаксація — сильний емоційний вплив. Найчастіше воно використовується в комплексі з іншими методиками. На відміну від інших методик, вплив музикою майже не викликає у пацієнтів негативного ставлення, тому є популярною і бажаною практикою.

При роботі з дітьми музична терапія надає сильне благотворний вплив і суттєво коригує стан. Використовується для профілактики та психологічної корекції особистісного розвитку. Музикою лікують психосоматичні розлади, психоемоційні відхилення, усувають труднощі в соціально-адаптивних процесах. Це прекрасний інструмент творчої стимуляції, підвищення рівня художньо-естетичних потреб.

Найбільш плідний період для використання музикотерапії: 5-7 років. У цьому віці дитина вже здатна висловити свій стан і потреби, що сприяє діагностиці та підбору коригувальних композицій. Використовується у груповій та індивідуальній формі.

Дитяча рецептивні музикотерапія покликана позбавити дитину від внутрішнього напруги, викликати позитивні почуття і емоції, відрегулювати вегетативні процеси. Зазвичай проводиться індивідуально з дитячим психологом. Частий формат – «музичні картинки», «музичне моделювання», «жива музика», «музичний сон».

Для роботи з дітьми арт-терапевти застосовують класичну інструментальну музику та звуки природи.

У літньому віці людина стикається з поступовим згасанням когнітивних процесів і соціальним відчуженням. Музична терапія допомагає справлятися з такими проблемами:

-         Порушеннями роботи пам’яті. Вибіркова амнезія — часта проблема, що передує хвороби Альцгеймера. Прослуховування музики ставати профілактичним засобом.

-         Порушеннями розслаблення і напруження м’язів. Нездатність контролювати власні рухи викликає у літніх людей паніку. Музикування дозволяє частково підвищити м’язовий контроль і уникнути пов’язаних з ним страхів.

-         Розвитком неврозів. Зниження мозкової активності стає причиною більшості захворювань в старечому віці. Прослуховування класичної музики покращує роботу мозку.

Емоційне розвантаження в груповій терапії допомагає уникнути віддалення від інших людей, знайти нове захоплення і коло спілкування.

 Початок 👉💬       Продовження 👉💬

 Якщо виникають питання, труднощі – ви завжди можете звернутися до мене і ми разом розберемо. 💓

Текст цієї публікації скопійовано з Інтернету або з інших відкритих джерел.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар