Блог методиста, вихователя, психолога Кондрат'євої Наталії Миколаївни

Арт-терапія /практикум

                                                                          Живий дім

(діагностична техніка)

Визначити місце та роль найближчих для клієнта людей (найближчі на даний момент). Ця техніка допомагає зрозуміти, з ким зближується людина, з ким конфліктує…Підходить і для дітей, і для дорослих.

Матеріали, які знадобляться: аркуш паперу А4, кольорові олівці.

Вам потрібно намалювати будинок. Він обов’язково повинен складатися з 8 частин: фундамент, стіни, дах, поріг, вікна, димохід, горище, двері. На завдання дається 5 хвилин.

ПОЯСНЕННЯ

Фундамент має 2 значення:

+ це якась матеріальна чи духовна основа;

– це той, на кого всі тиснуть.

Подивіться, хто у Вас ця людина?

Якщо і в «+» і в «–»,  то не може бути 50х50. Напевно, ця людина перемістилася з одного стану в інший. Вирішіть зараз для себе, в якому саме стані перебуває ця людина.

Стіни – це емоційний зв’язок. У Вас із цією людиною емоційний зв’язок/співзалежність. Якщо цій людині погано, то і Вам погано, їй гарно – Вам гарно.

Вікна – це майбутнє. Це люди, на яких ми сподіваємося. Часто це діти. І рівень очікування від цих людей у нас доволі високий.

Якщо розглядається тема образи, то треба звернути увагу, кого саме клієнт «зробив» вікнами.

Дах – це людина, від якої ми хочемо чи вже отримуємо підтримку, матеріальну безпеку.

Горище – секретні стосунки.

(У плюсі) горище – це особлива людина. Якщо це Я? То розговорити Вас терапевту буде доволі складно. Приховані емоції всередині Вас. Відсутність бажання ділитися ними.

(У мінусі) горище – це стосунки, які прямують до завершення. Речі, які ми несемо на горище – вони або набридли, або їх шкода викинути. Розчарувалися в цих стосунках, знецінили їх.

Димохід:

+ емоційне тепло; з цією людиною добре, як з рідним братом/сестрою (гуляти, дружити);

– людина, через яку Ви «випускаєте пар»; Вам до вподоби конфліктувати з нею.

Димохід – можливий конфліктний елемент у сімейній системі.

Двері – це інформаційний портал. Від цієї людини Вам важливо отримувати інформацію, а також ділитися з нею чимось важливим. Вам важлива думка цієї людини.

Поріг (ганок) – від цієї людини ми щось очікуємо, але в далекому майбутньому.

Цю людину ми ще близько не підпускаємо до себе. З цією людиною Ви йдете на зближення або вона йде з Вашого життя.

Можуть бути розбиті вікна – це відгуки травм. Треба все пропрацювати в особистій бесіді.

Якщо клієнт малює додаткові елементи? Ми запитуємо: чому Вам важливо намалювати кота, сонечко… 

Це відображає цінності клієнта. Захист від самотності, цінність краси… Ми не підсаджуємо клієнта на терапію. Ми допомагаємо йому стати терапевтом для себе.

Поруччя на ганку – щоб людині зручно було заходити.

Якщо клієнт забув людину, яка живе близько. Це захисний механізм витіснення. Якщо людину це турбує – працюємо над цим, якщо ні – не працюємо.

Цю техніку також можна давати в робочих колективах, шкільних класах. Але тоді ми просимо зобразити не родину, а друзів з колективу. 

 


 ***********

Так як їжа – це життєва необхідність (можна прожити без кохання, людей, житла, але без їжі – ні), то для людини їжа – це не просто насичення, а ще й задоволення. Цю методику можна використовувати як ресурсну техніку. Вечеря – це не просто їжа, а можливість відпочити, розслабитися, провести час з рідними та друзями. Сніданок у багатьох асоціюється з оселею, з необхідністю рано прокидатися та збиратися на роботу – поспіхом, турбуючись при цьому не лише про себе, а й про всю родину (наприклад, зібрати дітей до школи). Обід малюють рідко, бо найчастіше він минає на роботі/університеті/інше. Тому обід – це власне процес втамування голоду.

Техніка «Сніданок – Обід – Вечеря» 

Мета: діагностика та корекція сприйняття людиною себе в оточенні інших.

Задачі:

стабілізація самооцінки;

розвиток емоційного та соціального інтелекту;

прийняття власних ресурсних та проблемних сторін особистості.

Матеріал: пензлики, фарби, ємкість для води, білий аркуш паперу (А1).

Час виконання: 40–45 хвилин.

Вікові обмеження: від 10 років і страше.

Алгоритм роботи

Вступ. Учасникам необхідно об’єднатися в групи по 5-7 осіб. Тренер пропонує кожній групі обрати, що вони будуть малювати (сніданок, обід, вечеря). Коли кожна з груп зробила вибір, дається більш конкретна інструкція.

Основна частина

Як тільки кожна з груп обрала для себе тему для малювання, учасникам забороняється обговорювати (за допомогою вербальних та інших засобів) те, хто, що і де планує малювати.

Завдання: кожному з учасників необхідно уявити себе стравою на сніданок/обід/вечерю. На виконання дається 15-20 хвилин.

Після завершення роботи обговорення зазвичай починається з емоційного реагування групи загалом, а потів вже аналізується індивідуальна робота кожного.

Запропоновані питання:

1. Що це за страва? Як давно її приготували? Скільки часу її готували?

2.  Як часто цей продукт повинен з’являтися на столі?

3. Ця страва звична для нашої культури чи належить до екзотичних кухонь?

4.  Як страва оформлена для подачі на стіл?

5.  Це перша, друга чи третя страва?

6. Які температурні та естетичні характеристики має страва?

7. Де саме на столі розташована страва?

8. Як «відчуває себе» страва в оточенні інших страв?

9. Для кого вона була приготовлена?

10. Чи є на Вашому столі столові прилади?

ІНТЕРПРЕТАЦІЯ:

1. Це автопортрет зсередини. Чи давно вже приготовлена страва – це рівень Вашої енергії. Якщо давно, то низький рівень, якщо страва свіжа – високий. Вчорашня страва – можливо Вам потрібна відпустка.

Тривалість: рівень Вашої витримки (наскільки Ви готові працювати над собою).

Швидко – прудкі люди. Довго – це люди, які готові віддавати й іншим.

2. Наскільки Ви дозволяєте собі щирість, наскільки проявляєте себе в житті. Хліб – звичайна та простодушна людина. Торт – це людина-свято.

3. Екзотична страва – у цих людей боротьба між великим творчим потенціалом та величезним ЕГО.

4. Як людина проявляє себе («обгортка» важлива для Вас – прикрасити себе, або Ви не відчуваєте необхідність бути кращою версією себе).

5. Перша страва – важливість лідерства; друга страва – відповідальні виконавці; десерт – це люди «а мені б виділитися», у них є, що показати (але вони не завжди розуміють, як це правильно зробити).

6. Тип темпераменту. Чим гарячіша страва, тим гарячіший темперамент. Якщо закуска – «я придумаю, а ви все самі робіть».

7. Де розташовано на столі. Верх столу – завищена самооцінка, низ столу – занижена. По центру – адекватна самооцінка.

8. Як людина відчуває себе серед інших.

9. Страва для себе – орієнтація на себе, страва для родини – орієнтація на сім’ю, страва для всіх – це «великі» люди.

10. Столові прилади. Є орієнтир на духовний шлях, розвиток. 80% людей столові прилади не малюють.

 

Висновки. Техніка дозволяє побачити соціометричний зріз групи: простежити характер стосунків людини до себе та сприйняття себе в групі; звертає увагу на те, яку роль в групі відіграє для себе людина.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар